Mesleki ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin vizyoner liderlik özellikleri ile öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı mesleki ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin vizyoner liderlik özellikleri ile öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Betimsel nitelikteki ilişkisel tarama modelinde olan bu çalışmanın evrenini, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Nevşehir ilinde bulunan 18 meslek lisesi ve bu liselerde görev yapan 464 öğretmen oluşturmaktadır. Evren birimi olarak meslek liseleri alınmıştır, 18 meslek lisesinin tamamına ulaşıldığı için örneklemeye ihtiyaç duyulmamıştır. Bu araştırma için uygun görülen ölçme araçları uygulanarak elde edilen veriler; One-Way ANOVA, t-testi ve Pearson Korelâsyon testi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; mesleki ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin vizyoner liderlik özellikleri ile öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri arasında doğru yönlü (pozitif) orta kuvvette bir ilişki tespit edilmiştir. Bu ilişkin güçlendirilebilmesinde okul yöneticilerinin okul yönetimi ve denetimi alanında uzmanlaştırılması için yönetici atamasında yüksek lisans veya doktora zorunluluğu öncelikli hale getirilebilir. Öğretmenlerin görüşlerine göre, mesleki ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin vizyoner liderlik özelliklerine sahip olma düzeylerine ilişkin sadece cinsiyet değişkenine göre istatistiksel bakımdan anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Liderlik, Vizyoner Liderlik, İş Doyumu, Mesleki ve Teknik Eğitim . The aim of this study is to determine the relationship between vocational secondary school principals' visionary leadership behaviours and job satisfaction level of the teachers'. This study is a descriptive research and the research model is relational scanning model. The population of this study consists of 464 teachers in 18 vocational high schools in Nevşehir. Because of accepting these 18 vocational schools as population units and reaching all of them, it isn't needed to select sample size. The obtained data from data collection tools analysed with One-Way ANOVA, T-Test and Pearson Correlation Analysis. According to the results, there is a moderate positive relationship between the visionary leadership behaviour of the vocational secondary school principals and teachers job satisfaction levels. In order to strengthen that relationship, master's and doctoral degrees may be essential to make school principals expert in school management and school supervision. No statistical relationship appeared between principals' level of having visionary leadership behaviour and variables like age, educational level, field and length of service; but gender.Key words: Leadership, Visionary leadership, job satisfaction, vocational and technical education
Collections