Now showing items 1-20 of 41

    • 15.-16. yüzyıl Timurlu, Türkmen ve Osmanlı Miraç tasvirleri 

      Aksay, Esra (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019-09-27)
      Bu tezin konusu, `15-16. Yüzyıl Timurlu, Türkmen ve Osmanlı Miraç Tasvirleri ` dir. Araştırmamıza Miraç Hadisesini anlatmaya çalışarak başlamaktayız. Ardından bu konunun İslâmi İlimlerdeki yeri ve İslâm Sanatındaki ...
    • Akkoyunlu-Türkmen Yakub Bey albümlerindeki Kalem-i Siyahî resimlerinde Çin etkisi 

      Lei, Chuanyi (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2020-10-28)
      Çin resim tarihinde, Sung-Yüan devrinde (11-14. yy.) gelişen Bai-miao isimli çizgisel mürekkep resim üslubu, Moğollar vasıtasıyla Orta Asya, Batı Asya ve Anadolu coğrafyasına ulaşmıştır. Çin metropolitan ressamları ve yerel ...
    • Başbakanlık Osmanlı Arşivi`ndeki bazı Evkaf Defterlerinde kullanılan ebrûlar 

      Sözdemir Aşlamaci, Ayşe (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2020-11-04)
      Başbakanlık Arşivi, Osmanlı Devleti'nin sahip olduğu kültür ve medeniyet zenginliğinin farklı yansımalarına ev sahipliği yapan önemli bir kurumdur. Ebrû sanatının gelişimini ve geçmiş asırlarda ne denli iyi icra ...
    • Geleneksel tekstil teknikleriyle yeni sanatsal çalışmalar 

      Uğurlu, Servet Senem (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2020-10-13)
      Uygarlık tarihi boyunca insanların yaşadığı çevrenin olumsuz etkilerine karşı kullandıkları en önemli objeleri tekstiller olmuştur. Ancak arkeolojik kalıntılar arasında günümüze en az ulaşan nesneler, tekstillerdir. Tarihsel ...
    • Hacı Selim Ağa Kütüphanesi yazmalarının tezhip sanatı açısından tanıtılması 

      Bolat, Songül (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018-08-06)
      İslâm medeniyetinde ilime ve kitaba verilen önem neticesinde şekillenen kitap sanatları içinde, tezhip sanatının ayrı bir yeri vardır. Emevî ve Abbasîler devrinde başta Mushaflar olmak üzere önemli yazma eserler tezhiplenmiştir. ...
    • Hattat Abdülfettah Efendi`nin taşa mahkuk eserleri 

      Vatansever, Esra (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019-06-17)
      Osmanlı dönemiyle zirveye taşınan Türk Hat Sanatı'nın Şeyh Hamdullah, Hafız Osman, Mahmud Celâleddin, Yesârizâde Mustafa İzzet Efendi, Mustafa Râkım Efendi gibi önemli hattatlarının mirasıyla yetişmiş ve yaşadığı ...
    • Hattat Sami Efendinin İstanbuldaki kitabeleri 

      Ülker, Fatma Zehra (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019-12-17)
      `Hattat Sâmi Efendi'nin İstanbul'daki Kitâbeleri` konulu tez çalışması üç ana bölümden oluşmuştur. Giriş bölümünde Sâmi Efendi imzalı kitâbelerin önemine değinilmekte, tezin içeriğinin nasıl oluşturulduğu, özellikle ...
    • Hattat Şekerzade Mehmed Efendi 

      Eid, Shady (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018-10-01)
      XVIII. yüzyılda III. Ahmed ve I. Mahmud döneminde yaşamış olan hattat Şekerzâde Mehmed Efendi, Topkapı Sarayı'nda hocalık yapmış, pek çok talebe yetiştirmiş ünlü bir sanatçıdır. Şeyh Hamdullah ve Hâfız Osman'ın ...
    • Hümâyûnnâme minyatürlerindeki peyzaj unsurlarının teknik analizi (TSMK, R.843, H. 359, H. 357) 

      Çakmak Salihoğlu, Nurgül (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2020-11-04)
      Peyzaj, bahçe düzenleme işlemlerinin bir sanat dalı haline dönüşmüş halidir. Sanat tarihi açısından da önemli bir yere sahip olan peyzaj unsurları zamanla yıpranarak gözden kaybolur. Bu durumda da minyatürler, gravürler, ...
    • II. Bâyezîd için yazılan Şeyh Hamdullah Mushaf-ı Şerîf`inin tezyinat bakımından incelenmesi 

      Yurtseven, Sema (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018-08-06)
      Sultan II. Bâyezîd için hazırlanan Mushaf-ı Şerîf'in tezyînatının incelendiği bu tez giriş ve üç ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde tezin amacı, yöntemi ve kapsamına değinilmiştir. Tezin birinci bölümünde, ...
    • İbnülemin hat koleksiyonundaki sülüs-nesih kıt`aların içerik ve sanat yönünden incelenmesi 

      Doğan, Ayşe (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018-08-06)
      İbnülemin Mahmud Kemal İnal Osmanlı İmparatorluğun'nun son, Cumhuriyet'in ilk dönemine şahitlik etmiş bir fikir adamı ve sanatseverdir. Harf inkılâbıyla sekteye uğrayacağını düşündüğü Hat sanatının yok olmaması ...
    • İstanbul müze ve kütüphanelerinde bulunan 16. yy. Şiraz üslubuna ait tezhipli elyazması eserlerin incelenmesi 

      Yildir, Lale (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019-07-19)
      `İstanbul müze ve kütüphanelerinde bulunan on altıncı yüzyıl Şiraz üslubuna ait tezhipli elyazması eserlerin incelenmesi` konulu tez çalışması üç ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde konunun önemi, niteliği, araştırma ...
    • İstanbul`a ait yapılardaki kayıp Türk çinileri 

      Ilgaz, Nazan (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019-12-17)
      `İstanbul'a ait yapılardaki kayıp Türk çinileri` ni belirlemeyi amaçladığımız tezimizde, gerek Osmanlı gerekse Cumhuriyet Dönemlerinde yaşanmış olan çini kayıpları ile ilgili belgeler incelenerek ele alınmışlardır.
    • Kara Lâke Cilt tezyinatı 

      Kahraman, Gülseher (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018-08-06)
      Kitap sanatlarındaki gelişmeleri incelediğimizde, derli toplu kullanabilme amacıyla bir araya getirilen varaklar ilk cilt örneklerinin oluşumu sağlamıştır. Başlangıçta birbirini tamamlayan cilt, hat, tezhip, minyatür, ebru ...
    • Karahisari Mushafı`nın tezhip tasarımı açısından incelenmesi (Bakara Suresi`nin sonuna kadar) 

      Araci, Nihal (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018-08-06)
      Osmanlı Devleti XVI. yüzyılda, birçok alanda olduğu gibi, sanatta da altın çağını yaşamıştır. Bu anlamda, tezhip sanatında da yüzyıllara ışık tutacak nitelikte eserler verilmiştir. Tezhibin en yaygın uygulama alanlarının ...
    • Mimari tezyinatta İstanbul Art Nouveau`su 

      Tezgah, Sevil (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019-12-17)
      Art Nouveau sanat akımı, XIX. yy. başında Avrupa'da çıkmış pek çok ülkede benimsenmiş ve öncü sanatçılar yetiştirmiştir. Bu sanat akımının temel özelliği, güzel sanatlara ve dekoratif sanatlara eşit ölçüde değer veren ...
    • Nakkaş Osman ve Levni`ye ait padişah portrelerinin kompozisyon ve teknik açıdan karşılaştırılması 

      Peçe, Zaliha (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018-08-06)
      Osmanlılarda padişah portreciliği 15. yüzyılda başlanmış olup bu dönemde padişah portreleri tarih konulu yazmalardaki minyatürler içerisinde diğer figürlerle birlikte yer almıştır. Sonraki dönemde padişah portreleri tek ...
    • Neyzen Emin YAZICI ve Hat Sanatındaki Yeri 

      Altiok, Ebubekir (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019-12-17)
      Araştırmamızda, hat sanatımızda eserleriyle önemli bir yere sahip Neyzen ve Hattat Mehmet Emin Yazıcı'nın daha çok hattatlık yönü incelendi. Araştırma üç ana bölümden oluşmaktadır. Bunlar kısaca Emin Efendi'nin ...
    • Osmanlı klasik dönem mushaf tezhibinde durak 

      Karakaya, Beril (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018-08-06)
      Kültür ve sanat zenginliğini ve seviyesini gösteren kitaplar, medeniyetlerin aynasıdır. Kitapların ve levhaların yazıldığı hatlar seçilmiş örnekleri ve süslenmesinde kullanılan tezyini unsurlar ile ayrı ayrı önem ...
    • Osmanlı minyatürlerinde `deli` figürlerinin tasvir analizi 

      Deveci Bilgili, Dilek (FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ/Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018-08-06)
      Osmanlı ordu teşkilatının eyalet askerlerine mensup olan `Deli` birlikleri, sınır muhafızları olarak görev yaptıkları gibi; savaşlarda da gözünü budaktan esirgemeyen cesur ve atılgan, öncü kuvvetler arasında yer almışlardır. ...