The Evolutionary stages of English literary doctrine
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu tez çalışması; Rönesanstan başlayarak, Restorasyon, Neoklasik, Romantik veVictorya çağlarını kapsayan ngiliz Edebi Doktrininde 19. yüzyıl sonuna kadargerçekleşen ana evrimsel dönemlerdeki gelişmeler üzerine odaklanmıştır. Tezioluşturan beş bölümde, belli başlı eleştiri öğretileri, önde gelen eleştirmenler,eleştirmenlerin birbiriyle olan ilişkileri ve etkileşimleri, benzerlikleri ve farklılıklarıtarihsel süreç içinde ele alınmaktadır. ngiliz Edebi Eleştirisinin 20. yüzyılda bilimselbir disiplin haline gelene kadar geçirdigi genel değişim evrelerini ortaya koyabilmekamacıyla, Sir Philip Sydney, John Dryden, Henry Fielding, Alexander Pope, WilliamWordsworth, S. T. Coleridge, P. B. Shelley, Matthew Arnold, John Ruskin, ve WalterPater tarafından kaleme alınmış önemli eleştiri eserlerinden yapılan alıntıların metinincelemeleri tezin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Tez çalışmasında uygulananana yöntem, eleştiri metninin kendisinin eleştirisel olarak incelenmesi, eleştirinineleştirilmesi, anlamın ve eleştirisel düşünce yapısının incelenmesi, yani metaeleştiridir. ABSTRACTThe present thesis focuses on the development of English Literary Theory andCriticism from Renaissance to the end of 19th century, following its main evolutionarystages, which are those of Renaissance, Restoration, Neoclassicism, Romanticism, andVictorian Age. In its five chapters, the thesis studies diachronically the affirmation ofcertain critical doctrines, the major critics, their interdependence and influence, theirsimilarities and differences. An important part of the study is dedicated to the textualapproach to the fragments from a number of major critical works, belonging to SirPhilip Sydney, John Dryden, Henry Fielding, Alexander Pope, William Wordsworth, S.T. Coleridge, P. B. Shelley, Matthew Arnold, John Ruskin, Walter Pater, so as to finallyreveal the general process of evolution of English criticism through its major stagesuntil its 20th century consolidation as a scientific discipline. The main method applied inthe present thesis is Metacriticism; that is, the critical examination of criticism itself, thecriticism of criticism, and the analysis of meaning and organization of the criticalreasoning.
Collections