İlköğretimin finansmanı ve eğitimde veri zarflama analizi ile ölçülen performansa dayalı bütçelemeye yönelik bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye'de eğitim finansmanı için genel bütçeden aktarılan paylar bilinmekle birlikte genel bütçe dışında çeşitli kaynaklardan elde edilen yardımların, Okul Aile Birliği gelirlerinin İlköğretim Okullarının eğitim finansmanındaki boyutunu ortaya koymak adına bilinmesi gerekmektedir.Günümüzde bireysel performansın önemli olduğu kadar öğrenci başarısına etki eden okul performanslarının da değerlendirilmesi gerekmektedir. Okulların performanslarına dayalı olarak bütçelemelerinin yapılması kaynaklarının doğru bir şekilde kullanılmasının sağlanmasını ve okulların etkin hale gelebilmesi için gerekli olan kriterlerin sağlanmasını zorunlu hale getirecektir.Bu çalışmada; eğitim finansmanında özel kaynakların yeri ve performansa dayalı bütçeleme, Veri Zarflama Analizi ile ölçülen etkinlik değerleri ile belirlenmiştir. Birinci bölümde; eğitim finansmanı, finansman kaynakları ve dağıtımı ile performans kavramları açıklanmış, ikinci bölümde eğitim finansmanının tarihsel gelişimi, Türkiye' deki ve diğer dünya ülkelerindeki ilköğretimin finansman yapısı ve eğitim maliyet türleri anlatılmış, üçüncü bölümde performans ölçüm yöntemleri ile VZA Modelleri ve uygulama aşamalarından bahsedilmiştir. Dördüncü bölümde de Okulların etkinlikleri VZA ile ölçülmüş ve son iki yılın etkinlik değerlerine göre bütçe teklifleri getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Eğitim Finansmanı, Öğrenci Maliyeti, Eğitim Performansı, Veri Zarflama Analizi, Performansa Dayalı Bütçeleme. Although reserved shares from general budget for education finance is known in Türkiye, in order to bring up the extent of aids from various sources besides general budget and income of Parent Teacher Associations on education finance of Primary Schools.Nowadays, it is necessary to evaluate school performance that affects student's success. To finance schools based on their performance obliges proper usage of sources and supplying necessary criteria for effective schools.In this study, the location of private sources in education finance and budgeting based on performance were determined with measured activity values using Data Envolepment Analysis. In the first chapter, education finance, finance sources and distribution of them as well as performance were identified. In the second chapter, historical development of education finance, structure of primary education finance in Turkey and other countries and types of education costs have been mentioned. In the third chapter, performance evaluation methods, Data Envolepment Analysis Models and application phases of them were mentioned. In the fourth chapter, schools' activities were evaluted using DEA and based on activities' values it is suggested a budget for last two years.Keywords:Education Finance, Student Cost, Education Performance, Data Envolepment Analysis, Budgeting Based on Performance.
Collections