Integration und reintegration in das schulsystem
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Alman okullarında okuyan ve sayılan giderek artan yabancı öğrencilerin yarısını Türk çocukları oluşturmakta ve her yıl bu öğrencilerin bir bölümü Türkiye'ye geri dönüş yaparak öğrenimlerine burada devam etmektedir. Bu çocukların ailede öğrendikleri Türkçe ile okul dili olan Almanca arasında ortaya çıkan etkileşim problemleri ve ayrıca bu dilsel problemlerin, Alman okul sistemine uyum sağlama (Integration) ve Türk okul sistemine uyum gösterme (Reintegration) süreçlerine olan etkisi araştırılıyor; uyumu zorlaştıran faktörlere olası çözümler sunuluyor. Türk işçi çocuklarının Alman okullarına uyumları için hazırlanan çalışmalar inceleniyor ve Almanya'dan geri göç eden Türk çocuklarının, Türk okul sistemine geçişlerinde karşılaştıkları zorluklara getirilebilecek çözümler araştırılıyor. Almanya, Osnabrück'de ilk öğrenim gören Türk çocukları tarafından yazılmış kompozisyonlar, dilsel problemlerin tespiti için incelenerek, örnek olarak sunuluyor. Ill SUMMARY The half of the foreign students, who studies in German schools and, whose numbers are rapidly increasing, consists of Turkish children and each year some of these students returning to Turkey continue to their education here. It is being searched that the interaction problems which appear between the Turkish language, which these children learn at homes, and German language, which is the school language and besides, the effect of these linguistic problems, the integration into German school system and the reintegration into Turkish school system processes; The probable analyses are being presented to the factors which make the integration harder. Studies (modal schools) which have been prepared for the integration in to German schools for the Turkish workers' children are being examined and for the children who remigrated from Germany, probable analyses are being searched for the difficulties when they come across in the transition into Turkish school system. The texts, which were written by the Turkish children who are in primary schools in Osnabriick, Germany, have been presented for the confirmation of linguistic problems.
Collections