Üniversiteye geçişte akademik başarı ve sosyal geçmişin etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada, üniversiteye geçişte akademik başarı ve sosyal geçmişin etkileri incelenmektedir. Etkisi incelenen bu faktörler öğrencinin cinsiyeti, öğrenim gördüğü lise türü, geçmişteki akademik başarısı, ailenin aylık geliri, anne-babanın öğrenim düzeyi ve mesleği ile ilgilidir. Çanakkale il merkezinde 11 'i mesleki, 6'sı genel olmak üzere toplam 17 lise bulunmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2002- 2003 eğitim öğretim yılında 5 'i mesleki ve 5'i genel toplam 10 lisenin son sınıfında öğrenim gören 431 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem grubundaki öğrencilere Aypay ve Işık tarafından 2001 yılında geliştirilen `Mesleki Rehberlik Durum Tespit Anketi` uygulanmıştır. Araştırma tarama modeline dayalıdır. Toplanan veriler SPSS paket programı ile değerlendirilmiş ve önceden hazırlanan hipotezler sınanmıştır. Araştırma bulgularına göre çıkan sonuçlar şu şekilde özetlenmiştir: Cinsiyet, annenin öğrenim durumu, ailenin gelir durumları ve okulla olan ilişkileri ve okulda öğrenim görülen bölüm üniversiteyi kazanmayı kestirmeye yardım eden değişkenlerdir. Buna göre üniversiteye geçişte erkek öğrenciler kız öğrencilere, sözel yetenekteki öğrenciler ise diğer bölümdeki öğrencilere göre daha avantajlıdır. Öğrencilerin annelerinin öğrenim durumu, ailenin gelir durumları ve okul aile iletişimi arttığında üniversiteye geçişleri de artmaktadır. Öğrencilerin ortaöğretim not ortalamaları, babanın öğrenim durumu, anne babalarının mesleki durumları, okulda aldıkları rehberlik hizmetleri, çalışma saati, öğrenim gördükleri okul türü ve dershane değişkenleri üniversiteye girişte etkili değildir, öğrencilerin üniversiteye geçişleri okul türüne, anne ve babanın mesleki durumuna, okuldaki rehberlik hizmetine, dershaneye gidip gitmemesine ve çalışma saatlerine bağlı olarak değişmemektedirAnahtar kelimeler : Üniversiteye Geçiş : Akademik Başarı : Sosyal Geçmiş SUMMARY In this study, the effects of academic achievement on the entrance to university and social background are examined. These factors about the student's academic achievement, type of high school, socioecomic status af the family, education level of parents and their occupations. There are a totall of 17 lycees in Çanakkale. The 1 1 of them are vocational high schools and 6 of them are general high schools. 43 1 students who are studying in the senior (11th grade) of 5 different vocational and general high schools in 2002-2003 academic year in Çanakkale included in the sample of this study. `The Survey Vocational Guidance` which was developed by Aypay, Aypay and Işık İn 2001 was used. The research is a descriptive study in which the survey model is used. The data analyzed through SPSS programme. The results of the study: Gender, mother's educational level, parental income and parental relations with the high school are factors that help students to attend to a university. According to the results of this study, boys are more advantageous than girls, students who attend in social science departments in high school are more advantageous than others on the entrance to the university. If there is an increase in the education level of mother, parental income and their relationship with the school, there is also an increase in the likelihood of students' success in the university entrance exams. On the other hand, the average of students' elementary school grades, the education level of father, the occupations of parents, guidance, hours of studying, the school that students are attending in and private courses are found to be less effective on theentrance to the university. As a result, entrance to university is not depend on the type of school, occupation of parents, guidance, private course and the hours of study. Key Words: Entrance to the University : Academic achievement : Social Background IV
Collections