Arz-talep ağları perspektifinden dağıtım kanallarının tasarımı ve yönetimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üretimin kitlesel bir nitelik almasından sonra, üretim ve tüketim süreçleri arasında yer, zaman ve mülkiyet faydaları uyuşmazlığı ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan bu uyuşmazlıkları gidermek ve üretimin yerinde tüketilemeyen büyük kısmını nihai kullanıcılara ulaştırmak maksadı ile dağıtım kanalları ve aracılar oluşmuştur. Dağıtım kanalları hem ülke ekonomisi hem de işletme ekonomisi açısından vazgeçilmez bir araçtır ve etkinliği ülkelerin gayri safi milli hâsılalarının artmasına yol açmaktadır. Bir mal veya hizmetin ilk üreticisinden son kullanıcıya ulaştırılması ve ulaşım esnasında izlediği yollar dağıtım kanalları ve dağıtım kanalı sistemi olarak tanımlanır. Bu sistemin faaliyette bulunabilmesi için bir takım aracılara gerek vardır. Dağıtım kanallarında bu aracılar, toptancılar, perakendeciler, acenteler, üreticiler ve tüketiciler şeklinde genel bir sınıflandırmaya tabi tutulabilir. After reaching mass production some disagreements occurred between production and consumption processes on the time and property areas. In order to remove these disagreements and convey the the items that cannot be consumed in the production area to the consumers distribution channels and intermediaries emerged. Distribution channels are indispensable tools both for country economy and for company economy, and their effectiveness are causing increases in the gross national products. The path through which goods and services travel from the vendor to the consumer or payments for those products travel from the consumer to the vendor, is called as distribution channel. A distribution channel can be as short as a direct transaction from the vendor to the consumer, or may include several interconnected intermediaries along the way such as wholesalers, distributers, agents and retailers. Each intermediary receives the item at one pricing point and movies it to the next higher pricing point until it reaches the final buyer. Coffee does not reach the consumer before first going through a channel involving the farmer, exporter, importer, distributor and the retailer. Also called the channel of distribution. The effectiveness of this system is dependent on its design. Key Words: Supply-Demand Network Design and Management, Distribution Channel Design and Management, Marketing Channels, Logistics, Competition Management
Collections