Show simple item record

dc.contributor.advisorSümen, Halil Halefşan
dc.contributor.authorBagherlou, Mohammad
dc.date.accessioned2020-12-03T17:10:31Z
dc.date.available2020-12-03T17:10:31Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/60197
dc.description.abstractÜretimin kitlesel bir nitelik almasından sonra, üretim ve tüketim süreçleri arasında yer, zaman ve mülkiyet faydaları uyuşmazlığı ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan bu uyuşmazlıkları gidermek ve üretimin yerinde tüketilemeyen büyük kısmını nihai kullanıcılara ulaştırmak maksadı ile dağıtım kanalları ve aracılar oluşmuştur. Dağıtım kanalları hem ülke ekonomisi hem de işletme ekonomisi açısından vazgeçilmez bir araçtır ve etkinliği ülkelerin gayri safi milli hâsılalarının artmasına yol açmaktadır. Bir mal veya hizmetin ilk üreticisinden son kullanıcıya ulaştırılması ve ulaşım esnasında izlediği yollar dağıtım kanalları ve dağıtım kanalı sistemi olarak tanımlanır. Bu sistemin faaliyette bulunabilmesi için bir takım aracılara gerek vardır. Dağıtım kanallarında bu aracılar, toptancılar, perakendeciler, acenteler, üreticiler ve tüketiciler şeklinde genel bir sınıflandırmaya tabi tutulabilir.
dc.description.abstractAfter reaching mass production some disagreements occurred between production and consumption processes on the time and property areas. In order to remove these disagreements and convey the the items that cannot be consumed in the production area to the consumers distribution channels and intermediaries emerged. Distribution channels are indispensable tools both for country economy and for company economy, and their effectiveness are causing increases in the gross national products. The path through which goods and services travel from the vendor to the consumer or payments for those products travel from the consumer to the vendor, is called as distribution channel. A distribution channel can be as short as a direct transaction from the vendor to the consumer, or may include several interconnected intermediaries along the way such as wholesalers, distributers, agents and retailers. Each intermediary receives the item at one pricing point and movies it to the next higher pricing point until it reaches the final buyer. Coffee does not reach the consumer before first going through a channel involving the farmer, exporter, importer, distributor and the retailer. Also called the channel of distribution. The effectiveness of this system is dependent on its design. Key Words: Supply-Demand Network Design and Management, Distribution Channel Design and Management, Marketing Channels, Logistics, Competition Managementen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleArz-talep ağları perspektifinden dağıtım kanallarının tasarımı ve yönetimi
dc.title.alternativeDesign and management of distribution channels from supply and demand network perspective
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTedarik Zinciri Yönetimi ve Lojistik Yönetimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmIntegrated logistics model
dc.identifier.yokid10054013
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid392875
dc.description.pages94
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess