Davranışsal iktisat üzerine bir uygulama: Müziğin tüketim üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Davranışsal iktisat, psikoloji ve geleneksel iktisadın birleşim noktası olarak, tüketiciler ve diğer iktisadi ajanların karar verme süreçlerini inceleyen, klasik iktisadın rasyonel birey varsayımının aksine insanların sınırlı rasyonellik yeteneğine sahip olduğunu göz önünde bulunduran bir yaklaşımdır. Bu yönüyle davranışsal iktisat, iktisadın sadece sayısal yöntemlerle analiz yapmasının sakıncaları üzerinde durarak, psikoloji ve sosyolojinin de önemini belirtir. Bu yaklaşım tüketici teorisinde de psikolojik unsurların tüketici davranışları üzerindeki önemine dikkat çeker. Bu tez çalışmasının amacı davranışsal iktisat yaklaşımı çerçevesinde müziğin tüketici davranışları üzerindeki etkisini bir uygulama ile incelemektedir. Bu yönüyle tez, Türkiye'de henüz çok fazla çalışılmayan uygulamalı davranışsal iktisat alanına katkı yapmayı hedeflemektedir. Çalışmada ilk olarak davranışsal iktisadın tarihsel süreci, daha sonraki bölümde tüketici davranışlarını etkileyen içsel ve dışsal faktörlerin neler olduğu incelenmiştir. Son bölümde ilgili literatüre değinilmiş ve klasik müzik, pop müzik ve müziğin olmadığı durumların bireyin tüketim kararını nasıl etkilendiği üzerine bir saha araştırmasına yer verilmiştir. Saha araştırmasından elde edilen veriler Kruskal Wallis Testi ile analiz edilmiştir. Test sonuçları matematiksel olarak, klasik müziğin seçilen tüm ürünlerde kişi başına düşen sipariş miktarını arttırdığını göstermektedir. Elde edilen bu sonuçların ilgili literatürle ile tutarlı olduğu gözlenmiştir.Anahtar kelimeler: Davranışsal İktisat, Tüketici Davranışları, Mağaza Atmosferi, Müzik, Kruskal Wallis Analizi Behavioral economics is an approach that examines the decision-making processes of consumers and other economic agents as the junction of psychology and traditional economics, considering that people have limited rationality ability in contrast to the rational individual assumption of classical economics. In this respect, behavioral economics emphasizes the drawbacks of economics using only numerical methods and emphasizes the importance of psychology and sociology. This approach draws attention to the importance of psychological elements on consumer behavior in consumer theory. The aim of this thesis is to examine the effect of music on consumer behavior within the framework of behavioral economics approach with an application. This thesis aspect, have not yet been studied much in Turkey aims to contribute to the applied behavioral economics. In this study, firstly, the historical process of behavioral economics, in the following section, the internal and external factors affecting consumer behavior are examined. In the last section, the related literature is mentioned and a field research on classical music, pop music and how the absence of music affects the individual's consumption decision is given. The data obtained from the field research were analyzed by Kruskal Wallis Test. Mathematically, the test results show that classical music increases the amount of orders per person in all selected products. These results are consistent with the relevant literature.Key words: Behavioral Economics, Consumer Behavior, Store Atmosphere, Music, Kruskal Wallis Analysis
Collections