Ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı risk alma davranışlarının, üstbilişsel farkındalık düzeyleri ve matematik başarısı ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı risk alma davranışlarının, üstbilişsel farkındalık düzeyleri ve matematik başarısı ile ilişkisini incelemektir.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Düzce ili merkezinde bulunan dört devlet okulundan 595 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Öğrenciler basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın verileri, öğrencilerin üstbilişsel farkındalıklarını ölçmek amacıyla Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması Akın, Abacı ve Çetin (2007) tarafından yapılan Üstbilişsel Farkındalık Envanteri (ÜFE) ve matematik odaklı akademik risk alma davranışlarını ölçmek amacıyla ise İlhan ve Çetin (2013) tarafından geliştirilen `Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; Mann Whitney-U , Kruskal Wallis, Spearman rho korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizlerinden yararlanılmıştır.Elde edilen bulgulara göre, ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma düzeyleri ve üstbilişsel farkındalıkları cinsiyete göre farklılaşmazken, anne baba eğitim durumu, başarı algısı ve sınıf düzeylerine göre farklılaştığı görülmüştür. Akademik başarı ile akademik risk alma ve üstbilişsel farkındalık arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu değişkenlerin akademik başarıyı yordama yüzdesinin ise %24,3 olduğu görülmüştür.Sonuç olarak; akademik risk almanın ,üstbilişsel farkındalık ve akademik başarı üzerinde önemliye bir etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır. Bu kavramların matematik başarısında etkili olduğu düşüncesi ile konu ile ilgili hem eğitimciler hem araştırmacılar tarafından gerekli çalışmaların yapılabileciği düşünülmektedir. The aim of the study is to analyze the relatıonshıp between mathemathıc orıented rısk takıng behavıors, metacognıtıve awareness leves and mathematıcs achıevement of mıddle school students. In this study, quantitative research method was used. The study has relational screening model. The study has been conducted in the city center of Düzce with 595 middle school students who are from the four different schools. The students were selected by simple random sampling method. The data of the study were collected through Metacognitive Awareness Inventory (Schraw ve Dennison, 1994) which was evaluated in validity and reliability by Abacı, Çetin and Akın (2007) to measure students' metacognitive awareness and Mathematics-Oriented Academic Risk Taking Scale developed by İlhan and Çetin (2013) to measure the math-based risk-taking behaviors. In data analysis; Mann Whitney-U, Kruskal Wallis, Spearman Rho correlation analysis and regression analysis were used. According to the findings, it was seen that mathematics-oriented academic risk-taking levels and metacognitive awareness of secondary school students did not differ according to gender, but differed according to parents' education level, perception of achievement and grade levels. The results show that there is a significant relationship between academic achievement, academic risk taking and metacognitive awareness. The percentage of these variables to predict academic achievement was found to be %24,3. As a result of the study, taking academic risk had a significant effect on metacognitive awareness and academic achievement. Considering that these concepts are effective in mathematics achievement, it is thought that necessary works can be done by both educators and researchers.
Collections