Show simple item record

dc.contributor.advisorAkkaya, Recai
dc.contributor.authorEke, Zeynep Nur
dc.date.accessioned2021-05-07T08:17:48Z
dc.date.available2021-05-07T08:17:48Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2021-01-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596160
dc.description.abstractÇalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı risk alma davranışlarının, üstbilişsel farkındalık düzeyleri ve matematik başarısı ile ilişkisini incelemektir.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Düzce ili merkezinde bulunan dört devlet okulundan 595 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Öğrenciler basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın verileri, öğrencilerin üstbilişsel farkındalıklarını ölçmek amacıyla Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması Akın, Abacı ve Çetin (2007) tarafından yapılan Üstbilişsel Farkındalık Envanteri (ÜFE) ve matematik odaklı akademik risk alma davranışlarını ölçmek amacıyla ise İlhan ve Çetin (2013) tarafından geliştirilen `Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; Mann Whitney-U , Kruskal Wallis, Spearman rho korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizlerinden yararlanılmıştır.Elde edilen bulgulara göre, ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma düzeyleri ve üstbilişsel farkındalıkları cinsiyete göre farklılaşmazken, anne baba eğitim durumu, başarı algısı ve sınıf düzeylerine göre farklılaştığı görülmüştür. Akademik başarı ile akademik risk alma ve üstbilişsel farkındalık arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu değişkenlerin akademik başarıyı yordama yüzdesinin ise %24,3 olduğu görülmüştür.Sonuç olarak; akademik risk almanın ,üstbilişsel farkındalık ve akademik başarı üzerinde önemliye bir etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır. Bu kavramların matematik başarısında etkili olduğu düşüncesi ile konu ile ilgili hem eğitimciler hem araştırmacılar tarafından gerekli çalışmaların yapılabileciği düşünülmektedir.
dc.description.abstractThe aim of the study is to analyze the relatıonshıp between mathemathıc orıented rısk takıng behavıors, metacognıtıve awareness leves and mathematıcs achıevement of mıddle school students. In this study, quantitative research method was used. The study has relational screening model. The study has been conducted in the city center of Düzce with 595 middle school students who are from the four different schools. The students were selected by simple random sampling method. The data of the study were collected through Metacognitive Awareness Inventory (Schraw ve Dennison, 1994) which was evaluated in validity and reliability by Abacı, Çetin and Akın (2007) to measure students' metacognitive awareness and Mathematics-Oriented Academic Risk Taking Scale developed by İlhan and Çetin (2013) to measure the math-based risk-taking behaviors. In data analysis; Mann Whitney-U, Kruskal Wallis, Spearman Rho correlation analysis and regression analysis were used. According to the findings, it was seen that mathematics-oriented academic risk-taking levels and metacognitive awareness of secondary school students did not differ according to gender, but differed according to parents' education level, perception of achievement and grade levels. The results show that there is a significant relationship between academic achievement, academic risk taking and metacognitive awareness. The percentage of these variables to predict academic achievement was found to be %24,3. As a result of the study, taking academic risk had a significant effect on metacognitive awareness and academic achievement. Considering that these concepts are effective in mathematics achievement, it is thought that necessary works can be done by both educators and researchers.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin matematik odaklı risk alma davranışlarının, üstbilişsel farkındalık düzeyleri ve matematik başarısı ile ilişkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeAnalyzing of the relationship between mathemathic oriented risk taking behaviors,metacognitive awareness leves and mathematics achievement of middle school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-01-14
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmRisk taking behavior
dc.subject.ytmMetacognitive
dc.subject.ytmMatacognitive awereness
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.identifier.yokid10269057
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid565755
dc.description.pages127
dc.publisher.disciplineMatematik Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess