Örgüt kültürü ve entelektüel sermaye ilişkisi: Marmara bölgesindeki otel işletmeleri örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı hizmet sektöründe faaliyet gösteren otel işletmelerinin maddi olmayan varlıkları (örgüt kültürü, örgüt iklimi, entelektüel sermaye) arasındaki ilişkiyi ortaya koymak, ayrıca sınıfsal büyüklüğün ve sektördeki faaliyet sürelerinin örgüt kültürü ve entelektüel sermaye açısından bir farklılık oluşturup oluşturmadığını saptamaktır.Araştırmanın evreni Marmara Bölgesi'nde faaliyet gösteren 88 adet beş yıldızlı ve 172 adet dört yıldızlı, toplamda ise 260 adet otel işletmesinden oluşmaktadır. Marmara bölgesinde faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinin sayılarına ait bu veriler Kültür ve Turizm Bakanlığının resmi web sitesinden elde edilmiştir.Araştırma ile ilgili veri toplama aracı olarak Nazari (2011) ve arkadaşlarının geliştirmiş oldukları ve araştırmamıza uyarlanan ?Örgüt Kültürü, Örgüt İklimi ve Entelektüel Sermaye? ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi amacıyla SPSS 16.0 istatistik programı kullanılarak; güvenilirlik derecesi, aritmetik ortalama, standart sapma hesapları yapılarak betimleyici analizler uygulanmıştır. Belirlenen değişkenlerin birbirleriyle olan farklılıklarını göstermek için T-Testi ve varyans analizi yapılırken, bu değişkenlerin ilişki durumlarını ortaya koymak içinse korelasyon analizi yapılmıştır.Yapılan analizler sonucunda, örgüt kültürü ile entelektüel sermaye arasında güçlü bir ilişkinin olduğu ortaya konulmuştur. Bunun yanı sıra otel işletmelerinin sınıfsal büyüklüklerinin de sahip olunan örgüt kültürü ve entelektüel sermaye varlıkları açısından farklılık gösterirken, firmaların sektördeki faaliyet sürelerinin bu iki değişken bakımından kısmen de olsa anlamlı bir farklılıkların olduğu gözlemlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Örgüt Kültürü, Entelektüel Sermaye, Yapısal Sermaye, İnsan Sermayesi, Müşteri Sermayesi. This study aims to create the relationship between organizational culture and intellectual capital, so it analyses the relationship between the variables like co-operation, accepting power, ambiguousness, intellectual property rights , aperture, confidence, structured capital,human capital, customer capital.The system of the survey composes of 88 five star hotel, 172 four star and totally 260 hotel operations in Marmara region. The datas about these hotels are taken from culture and tourism ministery?s web site.Data collection implement is organizational culture, organizational climate and intellectual capital measure which are developed by Nazari(2011) and his friends. For solving datas spss 16.0 program is used. Reliability degree, arithmetic average, standard deviation calculations are done for implementing description analysis. Correlation analysis is made for creating the relationship between the variables.This survey?s main aim is creating the relationship between hotel operations? organizational culture, organizational climate and intellectual capital and determining if classification magnitude makes difference for organizational culture, organizational climate and intellectual capital or not.According to analyses, there are strong relationship between organizational culture, organizational climate and intellectual capital. In addition to this, hotel operations? classification magnitude is different according to organizational culture, and intellectual capital. According to organizational climate, there is no meaningful difference.Key words: organizational culture, intellectual capital, structured capital, human capital, customer capital.
Collections