Sınıf öğretmenlerinin ve adaylarının enerji ve besin öğesi alımları (beslenme alışkanlıkları) ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi ve ilişkilendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Sınıf öğretmenlerinin ve adaylarının enerji ve besin öğesi alımları (beslenme alışkanlıkları) ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi ve ilişkilendirilmesidir. Çalışmaya Bartın İlinde'nde görev yapan toplam 105 öğretmen (69 kadın ve 36 erkek), Bartın Üniversitesi'nde okuyan toplam 95 erkek ve kız öğrenci (64 kadın ve 31 erkek) gönüllü olarak katılmıştır. Öğretim elemanlarının fiziksel aktivite düzeylerini belirlemede `Uluslararası Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi (inaktif, minimum aktif ve HEPA aktifgrupları olarak MET yöntemiyle belirlenmiştir) kısa formu kullanılırken, sağlıklı yaşam davranışlarının belirlenmesinde `Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği` (kendini gerçekleştirme (KG), sağlık sorumluluğu (SS), egzersiz (E), beslenme (B), kişilerarası destek (KD) ve stres yönetimim (SY)) kullanılarak belirlenmiştir. Yapılan Pearson Çarpımlar Moment Korelasyon analizi sonucunda araştırmaya katılan öğretim elemanlarının fiziksel aktivite düzeyi ile egzersiz (r=.52; p<0.01) ve sağlıklı yaşam davranışı (r=.47; p<0.01) arasında anlamlı pozitif bir ilişki belirlenirken üniversite öğrencilerinde ise fiziksel aktivite düzeyi ile sağlık sorumluluğu (r=.60; p<0.05), egzersiz (r=.69; p<0.05), kişilerarası destek (r=.62; p<0.01), stres yönetimi (r=.72; p<0.05), beslenme (r=.60; p<0.05) ve sağlıklı yaşam biçimi (r=.63; p<0.05). Sonuç olarak, çalışmadaki bulgular öğretim elemanları ve öğrencilerin sağlıklı yaşam davranışının fiziksel aktivite düzeyini belirlemede etkin olduğu söylenebilir. Anahtar KelimelerFiziksel aktivite, sağlıklı yaşam davranışı, beslenme alışkanlıkları, sınıf öğretmenleri The purpose of the present study was to determine and relationship of physical activity level and healthy lifestyle behaviors in teaching staffs and students in Bartın University. 105 primary teacher (69 female, 36 male) in Bartın and 95 male and female students from (64 female, 31 male) Bartın University participated in this study voluntarily. In the study, the short form of International Physical Activity Questionnaire (Total PA levels are categorised as inactive (low), minimum active and physically active group by using MET method) was used for the determination of physical activity level of students. For the determination of healthy lifestyle behaviors Health Promotion Lifestyle Profile Questionnaire was used with self-actualization (SA), health responsibility (HR), exercise (E), nutrition (N), interpersonal support (IS) and stress management(SM) subscales. Results of Pearson Product Moment Correlation analyses indicated significant pozitif correlations between total physical activity level and exercises (r=.52; p<0.01) and healthy lifestyle behaviors (r=.47; p<0.01) in teaching staffs and total physical activity level and health responsibility (r=.60; p<0.05), exercise (r=.69; p<0.05), interpersonal support (r=.62; p<0.01), stress management (r=.72; p<0.05), nutrition (r=.60; p<0.05), and healthy lifestyle behaviors (r=.63; p<0.05) in students. As a conclusion, the findings of the present study indicated that healthy lifestyle behaviors were indicator of physical activity level of üniversity staffs and students. Key WordsPhysical activity, health promotion lifestyle profile, nutritional habits, primary teacher
Collections