Okullarda öğretmenlerin yaşadığı çatışma ve çatışma yönetim stilleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Meslek Liselerinde görev yapan öğretmenlerin okul ortamında yaşadıkları çatışmaları çözme stillerinin demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediklerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini, İstanbul İli, Şişli İlçesinde bulunan Meslek lisesi öğretmenleri, örneklemini ise, bu liselerde çalışan 265 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma nicel bir araştırmadır. Tarama deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı, Karip'in (2010), Holton ve Holton'dan (1992) uyarlanan `Çatışma Yönetimi Stilleri` ölçeğidir. Veriler SPSS For Windows 21.0 istatistik paket programına girilmiş ve istatistiksel çözümlemeler bu program yardımıyla yapılmıştır. Demografik bilgilere ilişkin değişkenlerin, frekans ve yüzde, ortalama (x) ve standart sapma (ss) değerleri hesaplanmıştır. Kullanılan çatışma yönetim stillerinin demografik değişkenlere göre bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek üzere bağımsız grup t-testi, tek yönlü Anova ve Tukey Test tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin okul ortamında yaşadıkları çatışmaları yönetirken birinci sırada bütünleştirme, ikinci sırada uzlaşma, üçüncü sırada uyma, dördüncü sırada kaçınma ve en son sırada ise hükmetme stilini kullandıkları saptanmıştır. Öğretmenlerin çatışma yönetim stilleri ile yaş, cinsiyet, toplam çalışma süresi ve kurumdaki çalışma süresi değişkenleri ile anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Çatışma, Çatışma Çözme Stilleri The main purpose of the study is to determine whether the conflict resolution styles the teachers working in vocational high schools use vary according to their demographic characteristics. The research's population district is made up of İstanbul Şişli vocational high school teachers, the sample survey constitutes 265 teachers working in these schools. Research is a quantitative study. Scan pattern is used in it. Data collection tool is Karip (2010)'s, Holton and Holton (1992)'s adapted `Conflict Management Styles` scale. The data entered into SPSS for Windows 21.0 statistical software package and statistical analysis was performed with the help of this program. Frequency and percentage, average (x) and standard deviation (sd) values of variables related to demographic information, were calculated. To determine whether the conflict management styles used differ according to demographic variables independent sample t-test, one-way ANOVA and Tukey test technique was used. As a result; it is detected that within the conflict management styles that teachers used when they experience conflict in schools, the most frequently used ones are integration as the first line and reconciliation style as the second line and the others respectively are obligation as the third line, avoidance as the fourth line and domination style as the last line.There is no significant difference between the relation among the styles of conflict management in case of conflicts preferred by teachers and variables like their different age, gender and total working time.Keywords: Conflict, Conflict Resolution Styles
Collections