Ergenlerin teknolojik zorbalık algıları ve buna yönelik teknolojik zorbalık farkındalığı eğitimi: Pilot uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Siber zorbalık son yıllarda birçok araştırmaya konu olan bir zorbalık türüdür. Araştırmalar teknolojinin gelişimi ve gençlerin internet kullanımının artmasına paralel olarak bu tür zorbalığa maruz kalan ve zorbalık yapan gençlerin sayısının arttığı göstermektedir. Dolayısıyla siber zorbalık üzerinde önlem ve uygulamaların geliştirilmesi ve devletin eğitim politikaları ile de desteklenmesi gerekmektedir. Çalışma kapsamında teknolojik zorbalığa maruz kalan ergenlerin, teknolojik zorbalık yapma davranışları ve zorbaların zorbalığa maruz kalıp kalmadıkları araştırılmıştır. Zorbalığın önlenmesinde farkındalığın geliştirilmesi için bir teknolojik zorbalık farkındalık eğitimi örneği çalışılmış ve uygulanmıştır. Çalışmada karma desen kullanılmıştır. Ayas ve Horzum (2010)'un Sanal Zorba/Kurban ölçeği ile tarama yapılmış, verilerin analizi sonrasında müdahale amaçlı eğitim programı planlanmıştır. Teknolojik zorbalık farkındalık eğitiminin etkinliği ise açık uçlu sorular içeren bir değerlendirme ile analiz edilmiştir. İçerik analizi ile veriler kategorize edilmiştir.Çalışmada siber zorbalık ve sanal zorbalık terimleri genellenerek her türlü teknolojik gerecin kullanılması anlamında teknolojik zorbalık olarak nitelenmiştir. Araştırmacı sanal ortamda her türlü teknolojik gereç kullanılarak kişilik hak ve özgürlüklerini kısıtlayıcı davranışlar bütününü teknolojik zorbalık olarak tanımlamıştır. Çalışmanın temel amacı ergenler arasında farkındalığın oluşturulması, gelişmesi ve zorbalığın önlenebilmesi adına bir örnek teşkil etmesi yönündedir ki sonuçlar da literatürdeki diğer araştırmaları destekler bulgular ortaya koymuştur.Anahtar Kelimeler: Siber, Sanal, Zorbalık, Teknoloji In recent decades cyberbullying, a kind of bullying, is the subject of many research studies. Research shows that technological development in parallel with the use of internet has resulted in increased cyber victims and cyber bullies. Therefore, the education policy should support the cyberbully prevention measures and interventions. The research consisted of technological bully victims, bullying behaviors, and bullies' exposure to bullies. The quantitative research findings are in concurrence with other researches in the field. Researcher designed and applied a technological bullying prevention intervention. The main purpose of this research is to sample an intervention to raise awareness for the teenagers, which needs evolving. It is the humble desire that the study will be another step to further developments of the technological bullying prevention programs.In this study, a limitation on the personal rights and freedom by any technological equipment at the cyber environment is defined as technological bullying. Cyber bullying or virtual bullying by use of high tech equipment is considered as technological bullying.Keywords: Cyber, Bullying, Technology
Collections