Self-talk as a coping strategy for EFL teacher burnout
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma İstanbul ve İzmir de eğitim vermekte olan İngilizce Okutmanlarının tükenmişlik konusunda kendilerine geliştirdikleri başa çıkma stratejilerini incelemektedir. Araştırmacı bu konu üzerine birçok makaleyi incelemiştir, ayrıca araştırmacı İngilizce Okutmanlarının karşılaştıkları zorlukları, engeller ve motive edici faktörleri nitel araştırma yöntemi ile incelemiştir. Bu araştırma boyunca İngilizce Okutmanları ile derinlemesine mülakatlar yapılmış ve okutmanların kendilerini içe dönük konuşma yöntemi ile motive edip etmedikleri, motivasyon için nasıl cümleler kurdukları, ve son olarak da içe dönük konuşma türlerini (motivasyonel, komut vererek, olumlu veya olumsuz) araştırılmıştır. Bulgular İngilizce Okutmanlarının, büyük oranda içe dönük konuşmayı tükenmişlik durumu için bir başa çıkma yöntemi olarak benimsediğini ve bu yöntemin olumlu sonuçlar sağladığını göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Öğretmen Tükenmişliği, Yabancı Dil Olarak İngilizce, İngilizce Okutmanları, İçe Dönük Konuşma. This research was conducted with the purpose of investigating coping strategies for teacher burnout of EFL instructors working at foundation universities in Istanbul and Izmir. This researcher investigated several studies on this topic, additionally conducted Qualitative Research on thirty EFL instructors to investigate their hardships, challenges, motivational simulators and their coping strategies. This study was conducted through profound interviews on EFL instructors to find out if they applied self-talk as one of their coping strategies and if they do what motivational phrases they use, the types of self-talk (motivational, instructional, positive, negative)and finally, whether there is a positive impact of self-talk for burnout. The findings of this study have shown that, most of the instructors do apply self-talk as a coping strategy and there are positive outcomes of self-talk for teacher burnout.Keywords: Burnout, Teacher Burnout, English as a Foreign Language (EFL), EFL Instructors, Self- Talk.
Collections