Show simple item record

dc.contributor.advisorDoyran, Feyza
dc.contributor.authorGazimihal, Sirma
dc.date.accessioned2021-05-06T13:05:27Z
dc.date.available2021-05-06T13:05:27Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591896
dc.description.abstractBu araştırma İstanbul ve İzmir de eğitim vermekte olan İngilizce Okutmanlarının tükenmişlik konusunda kendilerine geliştirdikleri başa çıkma stratejilerini incelemektedir. Araştırmacı bu konu üzerine birçok makaleyi incelemiştir, ayrıca araştırmacı İngilizce Okutmanlarının karşılaştıkları zorlukları, engeller ve motive edici faktörleri nitel araştırma yöntemi ile incelemiştir. Bu araştırma boyunca İngilizce Okutmanları ile derinlemesine mülakatlar yapılmış ve okutmanların kendilerini içe dönük konuşma yöntemi ile motive edip etmedikleri, motivasyon için nasıl cümleler kurdukları, ve son olarak da içe dönük konuşma türlerini (motivasyonel, komut vererek, olumlu veya olumsuz) araştırılmıştır. Bulgular İngilizce Okutmanlarının, büyük oranda içe dönük konuşmayı tükenmişlik durumu için bir başa çıkma yöntemi olarak benimsediğini ve bu yöntemin olumlu sonuçlar sağladığını göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Öğretmen Tükenmişliği, Yabancı Dil Olarak İngilizce, İngilizce Okutmanları, İçe Dönük Konuşma.
dc.description.abstractThis research was conducted with the purpose of investigating coping strategies for teacher burnout of EFL instructors working at foundation universities in Istanbul and Izmir. This researcher investigated several studies on this topic, additionally conducted Qualitative Research on thirty EFL instructors to investigate their hardships, challenges, motivational simulators and their coping strategies. This study was conducted through profound interviews on EFL instructors to find out if they applied self-talk as one of their coping strategies and if they do what motivational phrases they use, the types of self-talk (motivational, instructional, positive, negative)and finally, whether there is a positive impact of self-talk for burnout. The findings of this study have shown that, most of the instructors do apply self-talk as a coping strategy and there are positive outcomes of self-talk for teacher burnout.Keywords: Burnout, Teacher Burnout, English as a Foreign Language (EFL), EFL Instructors, Self- Talk.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSelf-talk as a coping strategy for EFL teacher burnout
dc.title.alternativeİçe dönük konuşmanın öğretmen tükenmişliğine karşı bir başa çıkma stratejisi olarak uygulanması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSelf-talk
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmBurnout
dc.subject.ytmCoping
dc.subject.ytmInstructors
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmEnglish
dc.identifier.yokid10107929
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid448415
dc.description.pages93
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess