Comparative study of acquistion rates between english vocabulary sets intentionally taught via post-reading writing and post-reading speaking skills
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma çalışmasının amacı İngilizce olarak okuyup yazma ve okuyup konuşma becerileri ile planlı olarak öğretilen kelimelerin edinilmesi oranlarının arasındaki farklarını, eğer varsa, incelemektir. Çalışmaya üç grup katılmıştır. Birinci grupta çoğunlukta okuyup yazma, ikinci grupta çoğunlukta okuyup konuşma, üçüncü grupta ise okuma, yazma ve konuşma becerileri kullanılmıştır. Testlerin pilot çalışması için uygulandığı grupta okuma, yazma ve konuşma becerileri kullanılmıştır. Öğretilen sözcükleri enlemesine ölçmek için 1) Türkçe'ye çeviri, 2) Boşluk doldurma ( üretken beceri) ve 3) Çoktan seçmeli soru formatı (okuma ve anlama) kullanılmıştır. Öğretilen sözcükleri derinlemesine ölçmek için 1) KBS (Kelime Bilgisi Skalası; Paribakht ve Wesche, 1996) ve 2) Görsel destekli sözlü üretim kontrol listesi kullanılmıştır. Sonuçlara göre; okuma, konuşma, ve yazma becerilerinin uygulandığı iki grup, boşluk doldurma testi hariç, okuma ve konuşma grubunun yanı sıra okuma ve yazma grubundan daha başarılı olmuştur. Boşluk doldurma testinde okuma ve yazma becerilerinin uygulandığı grup en yüksek sonuca ulaşmıştır. Ancak, üç hafta sonra uygulanan testler, hatırda tutma oranının okuma ve konuşma grubunda daha yüksek olduğunu saptamışlardır. Ayrıca, veriler, konuşma aktivitelerinin yazma aktivitelerine göre öğrencilerde daha büyük ilgi uyandırdığını göstermişlerdir. Anahtar kelimeler: Kelime Edinimi, Entegre Edilmiş Beceriler, Kelime Bilgisi Ölçmesi The aim of this research study was to examine the differences, if any, in intentionally taught English vocabulary acquisition rates via post-reading writing and post-reading speaking skills. There were three groups to study. In the first group mostly post-reading writing skills, in the second group mostly post-reading speaking skills, in the third group reading, speaking and writing skills were applied. To measure the breadth of the vocabulary the following procedures were applied. 1) Translation into Turkish, 2) Fill in the blanks questions (productive writing skill), 3) Multiple choice questions (reading and understanding). To measure the depth of the taught vocabulary VKS (Vocabulary Knowledge Scale; Paribakht & Wesche, 1996) was applied. Besides, oral production with a visual support was measured according to a checklist. In the group, where the tests were piloted, reading, speaking, and writing skills were applied. The results showed that the two groups where reading, speaking and writing skills were practiced outperformed the reading/speaking and reading/writing group in the four tests except for the fill in the blanks test. The reading/writing group showed the best result in the fill in the blanks test. However, the delayed tests administered three weeks later demonstrated that the retention rate is higher in the reading/speaking group. The data also revealed that speaking activities generated more enthusiasm in comparison with the writing ones.Key words: Vocabulary Acquisition, Integrated Skills, Vocabulary Assessment
Collections