İnternet kullanımı ve bilgisayar oyun bağımlılığının üstün zekalı ve yetenekli çocukların okul sosyal davranışlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknoloji hızla gelişmekte ve bu gelişmeyle insanlara hayatlarını kolaylaştıran birçok teknolojik ürün sunulmaktadır. Teknolojinin bilinçsizce kullanımından dolayı yaşanılan olumsuzluklar da birçok bilim adamı tarafından araştırılmaktadır. Bütün bu araştırmalar göz önüne alındığında teknolojinin ortaya çıkardığı sorunlardan en önemlisi okul çağındaki çocuklar ve ergenlerde aşırı internet kullanımı ve bilgisayar oyunu oynama durumudur. Bağımlılık seviyesindeki internet kullanımı ve bilgisayar oyunları, okul çağındaki çocukların sosyal davranışlarını olumsuz yönde etkilemektedir. Bu durumda da bu çocukların akademik başarılarının düştüğü görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, bilinçsiz internet kullanımı ve bilgisayar oyun bağımlılığının üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okul sosyal durumlarınyla ilişkisini incelemektir. Bu sebeple 2017-2018 eğitim öğretim yılında üstün zekâlı ve yetenekli tanısı almış ve bu tanıyla İstanbul ilinde bulunan eğitim programları/atölyelerde eğitim gören ilköğretim düzeyinde 157 üstün zekâlı ve yetenekli öğrenci ve onların 16 öğretmeni ile çalışılmıştır. Bu araştırma içerisinde yer alan öğrenciler, kabul gördükleri üstün zekâlı ve yetenekli eğitim programlarına kabulleri için WISC-R testinden geçip üstün zekalı ve yetenekli tanısını almış olup, çalışma içerisinde bilgisayar oyunları ve internet bağımlılıklarının ölçülmesi için Bilgisayar Oyun Oynama Düzeyi Ölçeği cevaplamışlardır. Eğitim veren öğretmenler ise üstün zekâlı ve yetenekli öğrencileri için Okul Sosyal Davranış Ölçeğini tamamlamışlardır. Araştırmanın bağımlı değişkeni üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okul sosyal davranışları oluştururken, bağımsız değişkenini ise internet ve bilgisayar oyun bağımlılığıdır. Üstün zekâlı tanısı almış 157 öğrenci ve onların 16 öğretmeni ile yapılan çalışma sonucunda istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğu bulunmuş; araştırma bulgularına göre bilinçsiz internet kullanımının ve bilgisayar oyun bağımlılığının, üstün zekâlı ve yetenekli çocukların okul sosyal davranışlarını etkilediği ortaya konmuştur. Bu araştırmanın akademik anlamda ilerleyen dönemler için üstün zekâlı ve yetenekli çocukların davranış problemlerini anlamak ve önlem almak adına örnek bir çalışma olduğu düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Üstün Zekâ ve Yeteneklilik, Bağımlılık, Bilgisayar Oyun Bağımlılığı, Okul Sosyal Davranışları, Sosyal Beceriler The aim of study is to observe whether unconscious internet usage and computer games addiction have influence on highly intelligent and skilled students' social behaviours at school. Within the study, it has been worked with 157 highly intelligent and skilled primary school students and their 16 teachers. Social behaviours of the students are defined as dependent variable of the research whereas internet and computer game addiction is independent variable. Findings have shown that unconscious usage of internet and computer game addiction have severe effects on school social behaviours of highly intelligent and skilled students. On this basis, this research can be considered to be a case study for future academic researchs of understanding behavioural problems of talented children and taking precautious measures to these problems.Key Words: High Intelligence and Skillfulness, Intelligence, Behavioural Problems of High Potential Children, Addiction, Computer Game Addiction, School Social Behaviours, Social Skills
Collections