Show simple item record

dc.contributor.advisorKaplan Sayı, Ayşin
dc.contributor.authorŞahin, Filiz
dc.date.accessioned2021-05-06T13:04:59Z
dc.date.available2021-05-06T13:04:59Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591779
dc.description.abstractTeknoloji hızla gelişmekte ve bu gelişmeyle insanlara hayatlarını kolaylaştıran birçok teknolojik ürün sunulmaktadır. Teknolojinin bilinçsizce kullanımından dolayı yaşanılan olumsuzluklar da birçok bilim adamı tarafından araştırılmaktadır. Bütün bu araştırmalar göz önüne alındığında teknolojinin ortaya çıkardığı sorunlardan en önemlisi okul çağındaki çocuklar ve ergenlerde aşırı internet kullanımı ve bilgisayar oyunu oynama durumudur. Bağımlılık seviyesindeki internet kullanımı ve bilgisayar oyunları, okul çağındaki çocukların sosyal davranışlarını olumsuz yönde etkilemektedir. Bu durumda da bu çocukların akademik başarılarının düştüğü görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, bilinçsiz internet kullanımı ve bilgisayar oyun bağımlılığının üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okul sosyal durumlarınyla ilişkisini incelemektir. Bu sebeple 2017-2018 eğitim öğretim yılında üstün zekâlı ve yetenekli tanısı almış ve bu tanıyla İstanbul ilinde bulunan eğitim programları/atölyelerde eğitim gören ilköğretim düzeyinde 157 üstün zekâlı ve yetenekli öğrenci ve onların 16 öğretmeni ile çalışılmıştır. Bu araştırma içerisinde yer alan öğrenciler, kabul gördükleri üstün zekâlı ve yetenekli eğitim programlarına kabulleri için WISC-R testinden geçip üstün zekalı ve yetenekli tanısını almış olup, çalışma içerisinde bilgisayar oyunları ve internet bağımlılıklarının ölçülmesi için Bilgisayar Oyun Oynama Düzeyi Ölçeği cevaplamışlardır. Eğitim veren öğretmenler ise üstün zekâlı ve yetenekli öğrencileri için Okul Sosyal Davranış Ölçeğini tamamlamışlardır. Araştırmanın bağımlı değişkeni üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okul sosyal davranışları oluştururken, bağımsız değişkenini ise internet ve bilgisayar oyun bağımlılığıdır. Üstün zekâlı tanısı almış 157 öğrenci ve onların 16 öğretmeni ile yapılan çalışma sonucunda istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğu bulunmuş; araştırma bulgularına göre bilinçsiz internet kullanımının ve bilgisayar oyun bağımlılığının, üstün zekâlı ve yetenekli çocukların okul sosyal davranışlarını etkilediği ortaya konmuştur. Bu araştırmanın akademik anlamda ilerleyen dönemler için üstün zekâlı ve yetenekli çocukların davranış problemlerini anlamak ve önlem almak adına örnek bir çalışma olduğu düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Üstün Zekâ ve Yeteneklilik, Bağımlılık, Bilgisayar Oyun Bağımlılığı, Okul Sosyal Davranışları, Sosyal Beceriler
dc.description.abstractThe aim of study is to observe whether unconscious internet usage and computer games addiction have influence on highly intelligent and skilled students' social behaviours at school. Within the study, it has been worked with 157 highly intelligent and skilled primary school students and their 16 teachers. Social behaviours of the students are defined as dependent variable of the research whereas internet and computer game addiction is independent variable. Findings have shown that unconscious usage of internet and computer game addiction have severe effects on school social behaviours of highly intelligent and skilled students. On this basis, this research can be considered to be a case study for future academic researchs of understanding behavioural problems of talented children and taking precautious measures to these problems.Key Words: High Intelligence and Skillfulness, Intelligence, Behavioural Problems of High Potential Children, Addiction, Computer Game Addiction, School Social Behaviours, Social Skillsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİnternet kullanımı ve bilgisayar oyun bağımlılığının üstün zekalı ve yetenekli çocukların okul sosyal davranışlarına etkisi
dc.title.alternativeThe effects of the computer games addiction and internet usage to the social behavious of the high intelligenced and talented children at school
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-12
dc.contributor.departmentÜstün Zekalıların Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTechnological dependence
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmInternet use
dc.subject.ytmInternet addiction
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmComputer games
dc.subject.ytmGifted children
dc.subject.ytmSocial behavior
dc.subject.ytmSocial behavior development
dc.subject.ytmSocial behavior disorders
dc.identifier.yokid10219760
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid530273
dc.description.pages100
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess