Üstün yetenekli öğrencilerin matematiksel üretkenlik düzeyleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, üstün yetenekli öğrencilerin matematiksel üretkenlik düzeyleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi araştırmak ve bağımsız değişken olarak belirlenen matematik dersi not ortalaması, sınıf düzeyleri, cinsiyet, ebeveyn eğitim durumlarının bu ilişkiye etkisini belirlemektir. Araştırma, İstanbul'da BİLSEM, Üsküdar Çocuk Üniversitesi ve İstanbul'daki bir özel okulda öğrenim gören 5., 6., 7. ve 8. sınıf seviyesinde, üstün yetenek tanısı almış 126 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, ilişkisel (korelasyonel) araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın veri toplama araçları, Matematiksel Üretkenlik Test (MÜT), Cornell Eleştirel Düşünme Testi Düzey-X (CEDTD-X) ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu'dur. Araştırmada verilerin analizi için gerekli frekans, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri hesaplanmış; t-testi, ANOVA testi ve Pearson Çarpım Moment Korelasyonu testi analizleri yapılmıştır.Araştırma sonucu olarak çalışmaya katılan üstün yetenekli öğrencilerin, matematiksel üretkenlik düzeyleri ile eleştirel düşünme düzeyleri arasında çift yönlü pozitif bir ilişki saptanmıştır. Eleştirel düşünme düzeyleri ile matematik üretkenlik düzeylerinin cinsiyet, okul dışında matematik dersi alma ve anne-baba eğitim durumlarına göre farklılaşmadığı halde sınıf düzeyine göre 5. sınıfların aleyhine bir farklılaşma görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Zekâ, Üstün Zekâ, Matematiksel Yaratıcılık, Eleştirel Düşünme The aim of this thesis is to investigate the relationship between the level of mathematical productivity and critical thinking of gifted students and to determine the influence of grade point average in mathematics, class levels, sex, educational backgrounf of the family that are assigned as independent variable to that relationship.The study has been done with 126 students who have been idendified as gifted and are in the class level of 5, 6, 7 and 8 at BILSEM (Istanbul), Uskudar Child University and a private college again in Istanbul. The method used in the study is the corelational method. Data for the investigation has collected by the Test for Mathematical Productivity (MUT), Cornell Critical Thinking Test Level-X (CEDTD-X) and Personal Information Form prepared by the researcher. Frequency, aritmetical average, standard deviation values have been calculated that are necessary for the research; the analysis for t-test, ANOVA test and Pearson Product Moment Correlation test have been done.As the conclusion of the research, a bi-directional and positive relationship between mathematical productivity level and critical thinking abilities of the participating students have been detected. Although there is no difference in critical thinking levels and mathematical productiviy levels according to sex, getting mathematics courses outside theis school and educational backgroung of their family, there is a difference according to class-level out of countenance of class-level 5.Keywords: Intelligence, Giftedness, Mathematical Productivity, Critical Thinking
Collections