Sınıf öğretmenlerinin sosyal beceri düzeyleri (Bolu ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin sosyal beceri düzeylerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini, 2010?2011 eğitim-öğretim yılında Bolu ili merkez ilçe sınırlarında görev yapan sınıf öğretmenleri, araştırmanın örneklemini ise 2010?2011 eğitim-öğretim yılında Bolu ili merkez ilçe sınırlarında bulunan 26 ilköğretim okulunda görev yapan 137 sınıf öğretmeni (84 kadın 53 erkek) oluşturmaktadır.Bu araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, Riggio (1986) tarafından geliştirilen ve Yüksel (1998) tarafından Türkçe?ye uyarlanan ?Sosyal Beceri Envanteri? ile toplanmıştır. Envanter; 90 maddeden oluşmaktadır. Envanterin altı alt boyutu bulunmaktadır. Her bir alt boyut 15 maddeden oluşmaktadır.Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik, yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve tek yönlü varyans analizi(Anova) teknikleri kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda ilköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre sosyal becerileri ?orta? düzeyde olduğu saptanmıştır. Sosyal beceri düzeyleri alt boyutları için, sosyal anlatım boyutunun ?orta?, sosyal duyarlık boyutunun ?orta?, sosyal kontrol boyutunun ?orta?, duyuşsal anlatımcılık boyutunun ?orta?, duyuşsal duyarlık boyutunun ?orta?, duyuşsal kontrol boyutunun ?orta? düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre kadın ve erkek sınıf öğretmenlerinin sosyal beceri düzeyleri arasında farklılıklar bulunmaktadır. Duyuşsal kontrol boyutu açısından erkek sınıf öğretmenlerinin ortalamalarının kadın sınıf öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Yaş değişkenine göre sınıf öğretmenlerinin sosyal beceri düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Mesleki kıdem değişkenine göre sınıf öğretmenlerinin sosyal beceri düzeyleri arasında sosyal anlatım boyutunda anlamlı bir fark gözlenmiştir. Buna göre 11-15 yılları arasında mesleki kıdeme sahip sınıf öğretmenlerinin, 26 ve üstü yıllarda mesleki kıdeme sahip sınıf öğretmenlerine göre sosyal anlatım boyutunun istatiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca 16-20 yıllık mesleki kıdeme sahip sınıf öğretmenlerinin, 26 ve üstü yıllarda mesleki kıdeme sahip sınıf öğretmenlerine göre sosyal anlatım boyutunun istatiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf (şube) değişkenine göre ilköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin sosyal beceri düzeyleri açısından duyuşsal kontrol boyutunda anlamlı bir fark gözlenmiştir. Buna göre 1. sınıf şubelerinde öğretmenlik yapan sınıf öğretmenlerinin 5. sınıf şubelerinde öğretmenlik yapan sınıf öğretmenlerine göre duyuşsal kontrol boyutunun istatiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Sosyal Beceri, İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmeni The aim of this research is to determine the opinions of primary education teachers about the level of social skill.The population of the research is made up of primary education teachers who work in the province of Bolu in the acedemic year 2010-2011 and the sampling of the research is made up of 137 primary education teachers (84 women and 53 men ) who work in 26 Elemantary Schools in the province of Bolu.The research was made in the model of general scanning.the data was collected via Riggio(1986) who developed `Social Skill Inventory? and by Yüksel(1998) who translated into the Turkish.The inventory includes 90 items and it has 6 sub-dimensions .Each sub-dimension contains 15 items.To analyse the data collected in connection with the aim of the study, some statistical techniques were used such as; frequency , percentage, mean, standart deviation, t test and one way Anova.The result of the research primary school teachers? opinions on social skill has `medium? level.There are some differences between the women and men teachers about social skill level according to their gender. The average of male primary education teachers? level are higher than female teachers in terms of The Affective Dimension in education.However, there aren?t meaningful differences among the teachers according to age variation.There are meaningful differences on social expression with respect to seniority variables between the primary education teachers? social skill level. According to this, the primary school teachers who has seniority of 11-15 years are statistically higher level than the teachers who have seniority of 26 or over 26 years in terms of social expression.Furthermore, there are same meaninful differences between the primary school teachers who have seniority of 16-20 years and the seniority of 26 or over 26 years.It has been concluded that the elemantary school teachers who has seniority 16-20 years are higher level than the teachers who has experiences 26 or over 26 years in regard to social expression.It was seen that there are meaningful differences between the primary education teacher?s social level in regard to the affective control according to the branch variation.It was concluded that the primary education teachers who educate 1st grade students are significantly higher level than the teachers who educate 5th grade students in terms of to the affective control dimension.KeyWords: Socialskills, Primary Education School Teachers
Collections