1923-1960 yılları arasında CHP`nin seçim çalışma ve propagandaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Seçimler, modern demokrasilerde halkın kendisini yönetecek olanı ve kendisi yerine karar verecek olanı belirleme süreci olarak karşımıza çıkarken; seçim propagandaları da bu sürecin iletişim kanallarının başatı olma özelliği taşımaktadır. Mevzubahis kavramlar bu topraklarda, Osmanlı son döneminde hız kazanan demokratikleşme çabalarıyla başlamış; genç Cumhuriyetin tek ve çok partili dönemlerinde de çokça uygulama alanı bulmuştur.Bu demokrasi tecrübesinde, halk katmanlarından ne şekilde geri bildirimler alındığı, sonuçlarıyla birlikte gözlemlenen propagandalar, her seçim döneminde farklı argümanları içinde barındırmış; dönemlerin kendine has özelliklerinin izlerini taşımıştır.Batılı ülkelerde yapılan karşılaştırmalı analizlerde, genç Cumhuriyet ve milletin, seçimler özelinde tercihini demokrasiden yana kullanması ve kendisine sunulan propaganda temaları ne olursa olsun demokrasiden yana arayış içerisinde olması, katılım oranlarının yüksekliğinde tanımını bulmuştur. Yani 1960'lı yıllara kadar Türk demokrasi tecrübesinin geçirdiği muhtelif iniş ve çıkışlara rağmen, vatandaş, teveccühünü demokrasiden taraf göstermiş; CHP önderliğinde, dolaylı veya doğrudan ondan türeyen diğer partiler de, seçim propagandalarında da bu teveccühü ortaya çıkarma arayışı içinde bulunmuşlardır.Aktör-siyasi partiler ve seyirci-halk izlencesinde, propaganda içerikleri zamanla yer ve şekil değiştirmiş olsa da; vatandaş/yurttaş/halk/milletin tercihlerine başvurulan bu mücadeleler, karar merci olan kitlelere dayanmayan demokrasilerin ne derece sağlıklı bir gelecek yaratabileceğini, bize Türkiye örneğinde göstermiştir. While the elections are appearing as a determination process of managing public itself and deciding for itself in modern democracy; the election propagandas are the dominant of the communication channels in this process. These concepts under discussion, in this lands, started with the Ottomans last period accelerating with the democratization efforts; young Republics single party and multiparty periods find lots of application area.In this democracy experience, what kind of feedbacks taken from public layers, the propagandas that observing with its results, it comprises different arguments under every election period; it holds the periods unique characteristics signs.In the comperative analysis made by Western countries, the Young Republic and nation, prefer democracy and whatever propaganda theme offered itself, nation was in a democracy research, find its defination in the high participation ratio. Until 1960's despite various ups and downs on Turkeys democracy experince, the citizen had showed favour to democracy; with the leadership of CHP, indirect or directly other parties are derived from CHP, had tried to expose this favour at election propaganda.In this actor (political party) and audience (public) programme; eventhough the propaganda contents are changed its place and shape with time; these struggles applying public-citizens-nation's preferences, it had showed us in Turkey example that how a healthy future will be created the democracy which not rely on decision makers .
Collections