Kamusal alanda reklam aparatlarının sanatsal sunum için kullanımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yirminci yüzyıl sonu sanat pratigini `beyaz kutu'nun dışına çıkış ve `izleyici'nin keşfiyle tanimlamak mümkündür. Sanat, iletişim ve geçerlilik gibi terimlerinin değiştiği, çok katmanlı toplumsal bir dünya anlayışında varlık bulmaktadır. Buna bağlı olarak da; beyaz kutu ve kamusal alan arasında, geleneksel izleyici ve yeni kamular arasında, toplumsal olan ve sanatın özerkliği arasında kutuplaşmalar oluşagelmiştir. Bu kutuplaşmalar, kentsel sosyoloji ve siyaset çalışmalrı alanlarında, kamusal mekan ve kamusal alan kavramları üzerinde yoğunlaşma sürecini doğurmuştur.Bu tez çalışmasının amacı; resim sergileme mekanlarına yeni bir bakış açısı kazandırmanın yolunu açmaktır. ?Kamusal Alanda, Reklam Aparatlarının Sanatsal Sunum İçin Kullanımı? projesiyle; sanatın mekanla ve izleyicisiyle ilişkisini sorunsallaştıran yeni sanat pratikleri ve pozisyonları üzerine bir tartışma açmak hedeflenmiştir.Bu bağlamda sanatsal çalışmalarımızı elimize alıyor ve kamusal alana çıkıyoruz. Kimi zaman eserler seçilen alanda oluşturulurken, kimi zaman da orjinal eserlerin kopyaları, dijital çoğaltım sistemiyle kamuya ulaşmaktadır.Burada asıl sorunsal; üslup ve teknikten öte, eserlerin izleyicisiyle raslantısal karşılaşmasını sağlarken, sanat-izleyici ilişkisini tüm varlığıyla kamunun yaşamsal dinamiğinin orta yerine yerleştirebilmektir. Bu akademik çalışmanın kapsamında, merkezde kamusal alan olmak üzere; sanatçı-eser, eser-izleyici, sanat-politika ilişkilerinin yanı sıra, kamu ve kamusal alana hizmet eden dinamikler bulunmaktadır.Bu çalışmanın uygulama projesi olan, `bir reklam aparatı olan bilboardlarda resim sergisi' ; Ankara kentinde, Çankaya va Altındağ bölgesinde toplam 14 adet resmin bir hafta boyunca sergilenmesiyle gerçekleştirilmiştir.Habermas, Arendt, Negt ve Kluge gibi teorisyenlerin yaklaşımlarının temelini oluşturduğu, kamusal alan problematiğini merkeze alan bu çalışmanın oluşumunda, yakın tarihlerde kamusal alanda çalışmalar yapan sanatçı ve akademisyenlerin görsel ve yazınsal eserlerinden de faydalanılmıştır.Tüm bu bilgilerin ışığında, sanat eserlerinin sergilenmesinin ve sanat tartışmalarının sterilize edilmiş, duvarlarla çevrilmiş, belirlenmiş tabela ve adresler altında gerçekleştirilmesinin eyleme yenilikçi bir katkı sağlayamayacağı sonucuna varmaktayız. Sanatı kamuya ve kamusal alana açmanın zamanıdır.Anahtar SözcüklerKamusal Alan, Kamusal Mekan, Billboard, Beyaz Küp, Sosyo-kültürel It is possible to define the `end of 20th Century Art Practice? as digressing from the `white box? and the discovery of the viewer. Art exists in a multi-layer social world perception, where the terms `communication? and `validity? fluctuates. Correspondingly; the have been observed polarizations between white box and public area, between traditional viewer and new publics, between the societal fact and the autarchy of art. These polarizations have procreated an escalation process over the concepts `public space? and `public area?; on urban sociology and policy studies.The aim of this thesis is to lead to bringing in a new point of view to painting exhibition spaces. By the project `The Usage of Advertising Equipment for Artistic Presentation in Public Area?, it is intended to come up for a discussion on new art practices and positions that problematize the relationship of art with space and its viewer.In this sense, we come up to public area by taking hold of our artistic productions. While occasionally the creations are composed in a selected area, otherwhile, the copies of the original monuments could be conveyed to the public by digital duplication system.Here the actual problematic is to place the art-viewer correlation to the centre of the vital dynamics of the public, while providing the incidental meeting of the creations with their audience. Within the context of this academical thesis, by focusing mainly on the public area; besides the artist-creation, creation-audience, art-policy relationships, dynamics serving to the public and public area are presented.The `painting exhibition at billboard that are advertising equipments? that is the application project of this study; is carried out by the exposition of 12 paintings for a week in Çankaya and Altındağ regions, Ankara.Through the formulation of this study focusing on the public area problematic that is settled on the approaches of theoreticians as Habermas, Arendt, Negt and Kluge; the visual and literary works of artists and academicians that have studied on public area in recent times, are evaluated.At the light of these data, it is concluded that the actualization of the exhibitions of art pieces and art discussions under sterilized, encircled, defined signboards and adresses; could not contribute to the activity anymore. It is time to open art to the public and public area.KeywordsPublic Area, Public Residence, Billboard, White Cube, Socio-cultural
Collections