Resimde tinin taşıyıcısı olarak beden
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dilbilimsel açıdan teolojik kökenden gelen tin kavramı, genel olarak felsefe alanında yer alması ve anlam bağlamlarının sürekli değişkenlik göstermesinden dolayı, mutlak bir tanıma ulaşılma olasılığı dar olan bir kavramdır. Felsefi dizgede ilkin maddeci düşüncenin karşısında yer alan tin kavramı nesnel beden ile ilişki içerisinde ele alınmış ancak kartezyen felsefe ve Aydınlanma süreçlerinin sonucunda Hegel'in kavramın somut olarak kavranmasına yönelik geliştirdiği ilişkisel yaklaşımla tin, fenomeneolojik bağlamlarla tüm teolojik ögelerden kurtularak nesnel varlıklar alanına taşınmıştır. Hegel düşüncesi ile sanat ve felsefe alanına taşınan tin, özne'nin belirlenimlerine eklemlenerek, bireyin yapma-etmeleri (edimsel) ile açıklanmaya çalışılmıştır. Bu yapma-etmelerin sanat alanındaki varlığını ise Hegel düşüncesinden beslenen Dilthey, ortak bir yorumsamaya (Hermenötik) dayalı bir yaklaşımla, Tin Bilimleri adı altında sosyolojinin alanına taşımıştır. Resim sanat tarihinin vazgeçilmez konusu olan beden, resim sanatında felsefi ve kültürel izlekte ele alınan tin ve beden ilişkisinin sorgulamaları ve sonuçlarına bağlı olarak biçimlenmşitir. Bu bağlamda öznenin nesnel görünümlerinin bir temsili olarak resimde beden ve bedenin tin ile olan ilişkisine yorum getirebilmek adına, tin kavramı ve bedenle olan ilişkisi felsefi bir izlekte ele alınarak açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmada ilk bölümü meşgul eden bu sorun, düşünürlerin ilgili kavramlara filozofik yaklaşımları bağlamında ele alınmıştır. İkinci bölümde kavramlara yönelik filozofik düşüncelerin ışığında resim sanatında beden temsillerine, ele alınan dönemlerin sanatçılarının ürettikleri beden temsillerini içeren çalışma örnekleri kapsamında tin ve beden ilişkisi bağlamında bir yorum getirilmeye çalışılmıştır. Bu inceleme ve yorumlamanın sonucunda resim sanatında beden temsillerinin tarihsel süreçte değişen biçim ve anlamlarının, tinsel olguların birer göstereni halini aldığı görülmüştür. Üçüncü bölümde ise konu bağlamında gerçekleştirilen uygulama çaılışmaları ile görsel çözümlemeler gerçekleştirilmiş ve konuyla ilişkili kuramlarla çalışmaların düşünsel zeminine değinilmiştir.Anahtar Kelimeler: Tin,Beden,Görüngübilim,Hermenötik,Sanat,Resim The concept of spirit (geist), which had a theological origin, is a difficult term to be defined because the context it stands is variable. The concept of spirit is considered as the opposite of materialist philosophy in the philosophical system but after the processes of Cartesian Philosophy, Enlightenment and Hegel's relational approach in order to understand it in a more concrete way, it eliminates its all-theological elements in the phenomenological concept and it is moved to the field of the objective beings. The spirit which is taken into the field of Art and Philosophy by the Hegelian thought, is articulated into the definitions of the subject and it is tried to be explained by the subject's actions (performativity). These actions in an artistic context, is carried to the field of sociology in an hermeneutic approach by Dilthey who was inspired by Hegelian thought. The Body, which was the inevitable part of the Painting History, was formed by the investigations about the relations of body and spirit in the philosophical and cultural context. In this context, in order to be able to interpret the relation of body and the spirit in the art of painting as a representation of the objective visions of the subject, it is tried to explain the concept of spirit and the body in a philosophical approach. The issue, which engages the first part of the study, is discussed in the context of the philosophical approaches to the related concepts. In the second part, it is aimed to analyse the representation of the Body in Art and Artworks in the context of body/spirit relation regarding to these philosophical thoughts. The results of this analyse claim that the changing forms and meanings of the representations of the Body become the signifiers of spiritual phenomenon. The third chapter consists the visual analyses, which are the outcome of artistic applications in the framework of the subject, and it has been referred to the theoretical basis of the related studies.KeyWords : Geist,Body,Phenomenologi,Hermeneutic,Art,Painting
Collections