Cebe örme sanatı ve Metin Altay`ın cebe sanatına katkıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geleneksel Sivrihisar cebesi sanatı, yöresel bazda kuyumculuk sanatının baskın bir öğesi olarak yerini almıştır. Eskişehir İli Sivrihisar İlçesinde geçmişten günümüze kadar babadan oğula aktarılarak gelen, halen gelinlik kızlara düğünlerde kayın pederleri tarafından takılan en değerli mücevher olarak yerini korumaktadır. Araştırma da Eskişehir İli merkezinde yer alan kuyumcular çarşısında atölyesi bulunan Metin Altay'ın geleneksel cebe sanatına katkıları incelenmiştir. İncelemede 18 adet bileklik, 5 adet set ( kolye, bileklik, küpe, yüzük), 3 adet ikili set (kolye, bileklik), 2 adet yüzük, 1 adet küpe, 1 adet erkek kravat, ele alınmış toplamda 30 ürün hazırlanan gözlem formları ile araştırmada tanıtılmıştır. Bununla birlikte cebe üretiminde kullanılan hammaddeler, araçlar gereçler, üretim aşamaları ve teknikleri incelenmiştir. Unutulmaya yüz tutmuş sanatlar sınıfında yer alan ve devlet sanatçısı olan Metin Altay'la yapılan görüşme ve tartışmaların tamamı görüşme formlarına aktarılmış ve incelenmiştir. Bunun yanında Metin Altay'ın yıllara dayanan kuyumculuk tecrübesi aktarılmış ve cebe sanatına güncel olarak katkılarına yer verilmiştir. Traditional `Sivrihisar cebe` art is still dominating regional jewelery art at provience of Eskişehir. `Sivrihisar cebe` is indispensable and unique piece of jewelery art still using at wedding ceremony from past to present. A part of wedding ceremony nowadays groom's father gift bride two `Sivrihisar cebe` for wedding gift before wedding start. In this research, examined of Metin Altay's contributions at downtown Eskişehir provience in his atelier. Research occurs total 30 pieces jewelery, 18 pieces of wristlet, 5 pieces of set (necklace, wristlet, earring, and ring), 3 pieces of 2 pieces set (necklace, and wristlet), 2 pieces of ring, 1 piece of earring, and 1 piece of tie. All pieces of jewellery which was examined in this research is introduced by examination forms. In this case raw materials, hand tools, producing process and techniques are examined too. Also all interviews and discussions made with state artist Metin Altay written down to the interview form and examined. In addition, Metin Altay's years of experience in goldsmithing have been explained and his current contributions to `Sivrihisar cebe` art have been included.
Collections