Lise II. sınıf öğrencilerinin konut durumu, bunun sağlık ve okuldaki başarı durumuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
-8 3- Ö Z ET Araştırma, Ankara'nın farklı bölgelerinde oturan lise II. sınıf öğrencilerinin konut durumlarını, konutun sağlığa ve okuldaki başarıya etkisini saptamak amacıyla planlanıra, ş tır. Araştırma Mamak, Keçiören, Altındağ, Çankaya ve Ye- nimahalleden birer tane olmak üzere seçilen beş lisenin ikişer şubesinde okuyan toplam. 313 öğrenci üzerinde yü rütülmüştür. Veriler, Araştırmacı tarafından düzenlenen anket formunun öğrencilere uygulanması yoluyla elde edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen verilerin değerlen dirilmesi için frekans ve yüzde dağılım tabloları hazır lanmış, konut durumunun sağlık ve başarıya etkisini bul mak için karşılaştırmalı tablolar hazırlanmış ve X2 ana lizi ile test edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre; Mamak, Keçiören ve Altındağdaki konutlarda ortalama kişi sayısı 5,9, 5,6 dır. öğrencilerin yaş ortalamaları 16,8, 16,3 arasındadır. Mamak bölgesindeki annelerin çoğu okur-ya- zar değildir. Keçiören ve Altındağdakiler ilkokul mezunu, Çankaya ve Yenimahalledekiler ortaokul mezunudur. Çoğunluğu ev hanımı olup, dışarıda çalışmamaktadır. Ma mak, Keçiören, Altındağ bölgelerindeki babaların çoğu ilkokul mezunu, Çankaya ve Yenimahalledekiler ise yük sekokul mezunudur (% 55,3, % 40,3). Memur ve işçi olarak-84- çalışanlar daha fazladır. Kardeş sayısı Mamak, Keçiören, Altındağ ilçelerinde 3-4, Çankaya ve Yeniraahallede ise 1-2 olarak bulunmuştur. öğrencilerin oturdukları konutlar çoğunlukla kendi mülkleridir. Çankaya ve Yenimahallede kirada oturanların oranı diğer bölgelerdek inden daha fazladır (%30,0, %24,6). Mamak, Keçiören, Altındağ ilçelerinde oturulan konutların yığma tuğla, kerpiç, briket yapılar olduğu, Çankaya ve Yenimahalledekilerin ise betonarme apartman tipinde ya pılar (% 94,3, % 78,7) olduğu bulunmuştur. Konutların % 84,4 ü 3-4 odalıdır. Oda başına düşen kişi sayısı Mamak, Keçiören, Altındağda 1,6-2,0 Çankaya ve Yenimahalle de ise 1 ve 1 den az olarak bulunmuştur. Konutların çoğunda akarsu ve kanalizasyon olduğu belirtilmiştir. Oturma-yatak odası, mutfak, banyo ve hela gibi bütün bölümlerin konutlarda bulunduğu tesbit edilmiştir, öğrencilerden Mamak, Keçiören, Altındağdakilerin kendilerine ait odayı çoğunlukla 2 ve daha fazla kardeşi ile paylaştıkları ifade edilmiştir. Konutların hemen hepsinde çeşitli bölümlerinin kapı ve pencere açılarak havalandırıldığı ve havalandırmanın yeterli bulunduğu, soba ile ısıtılan konutların daha fazla olduğu, ve öğrencilerin % 87,2, % 66,1 ile konut- lardaki ısıtmayı normal buldukları tesbit edilmiştir.-85- Konutların % 6 3,3, % 19,8 inde karasinek ve sivri sinek görüldüğü, konutun içinde dışında çöplerin kapalı kaplarda muhafaza edildiği belirtilmiştir. Konutlarda elektirikli ev araçlarının hemen hepsi bulunmaktadır. Oturulan konutların çoğunun çevresinin bazen veya devamlı gürültülü olduğu bulunmuştur. Konutlarla öğren cilerin okulları arasındaki mesafe biraz uzak ve çok uzak olarak bulunmuştur. Okula yürüyerek giden öğrencilerin oranı Mamak, Keçiören ve Altındağda % 62,7, % 98,4, % 92,4 tür. öğrencilerin % 57,6 sı son altı ayda herhangi bir hastalığa yakalanmadıklarını belirtmiş olup, hastalık nedeniyle okula devamsızlığı olan öğrencilerin oranı dü şük olarak bulunmuştur. Lise I den Lise II ye doğrudan geçenlerin oranı düşüktür. Lise II. sınıf birinci yarıyılda ise başarısız olduğu dersi bulunanların oranı fazladır. Başarısız ol-dukları ders sayısı % 40,3, % 24,5 ile 1-2 derstir. Başarısız oldukları dersler arasında % 65,2 İle matematik dersinin birinci sırayı aldığı, daha sonra fizik, yabancı dil, kimya, edebiyat, tarih derslerinin yer aldığı bulunmuştur, öğrencilerin başarısızlık nedenlerinden önde geleni % 49,3, % 11,3 ile evde çalışmak için ayrı bir odalarının bulunmamasıdır.-86- Evin kalabalıklığı, öğrencinin., kendine ait olan odayı paylaşma durumu, evdeki gürültü durumu ile okulda ki başarı durumu arasındaki ilişki istatistiksel yönden anlamlı olarak bulunmuştur (P < 0,05). öğrencilerin sağ lık durumu ile okuldaki başarısı arasındaki ilişki ista tistiksel olarak anlamsız bulunmuştur (P < 0,05).
Collections