Farklı eğitim düzeyindeki annelerin 5-6 yaş çocuğunun cinsiyet eğitimi konularına ilişkin bilgi ve tutumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BÖLÜM VI ÖZET Cinsiyet eğitimi çocuklara doğumdan itibaren psiko- seksüel gelişim dönemlerine uygun olarak her dönemin özel liğine göre verilmelidir. Cinsiyet eğitiminden asıl amacı mız, çocukların kendi bedenlerini cinsiyet kimliklerini kabul etmelerini sağlarken, karşı cinsin özelliklerini doğ ru ve anlaşılır olarak anlatmak ve insanların doğuştan kendi cinsiyetleri ile varolduklarını hep öyle kalacaklarını açık lamak, fallik dönemde görülen oedipus karmaşasını olumlu şekilde çözümleyebilmektir. Bununla birlikte çocuğun kendi cinsinden olan ebeveynini model alarak cinsiyetine uygun rolleri yerine getirmesini sağlamaktır. Cinsiyet eğitiminin çocuğun küçük yaşlarından iti baren yetişkinlik çağma hatta ötesine kadar devam eden bir eğitim ve kültürün bir parçası olup, cinsiyete bağlı sosyal tutum ve davranışları kuşaktan kuşağa aktarma sistemi ol masından dolayı, çocuklarla yakınen ilgilenen Türk toplu mundaki annelerin 5-6 yaş çocuklarının cinsiyet eğitimi konu sundaki bilgi ve tutumlarını öğrenmek amacı ile Ankara il merkezindeki 9 anasını fına devam eden çocukların anneleri örneklem grubuna seçilerek bu araştırma yapılmıştır. Annelerin cinsiyet eğitimi konusundaki bilgi ve tutumlarını öğrenmek amacıyla anket formu hazırlanmıştır. Anket formu hazırlanmadan önce Hacettepe üniversitesi ve Gazi üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü öğretim elemanlarının bu konudaki görüşlerini öğrenmek amacıyla 8283 16 açık uçlu sorudan meydana gelen ön anket formu uygulan mış ve anket soruları bu ön anketten. elde edilen bilgilere göre hazırlanmıştır. Anket 26 sorudan meydana gelmiştir. Anketin bilgi ve tutum olmak üzere iki boyutu vardır. Bilgi soruları 13 adet ve 6 seçenekli, tutum soruları 13 adet ve 5 seçenekli olarak düzenlenmiştir. Verilerin ortalaması (X) standart sapması (S) bulun muş ortalamalar arası fark ` t testi ` ile kontrol edilmiş tir. Yine annelerin bilgi ve tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Momentler çarpımı korelasyonu (r) uygulanmıştır. Korelasyon katsayılarının sıfırdan farklı olup olmadığı ` t testi ` ile kontrol edilmiştir. Annelerin tutum düzeyleri ile eğitim düzeyleri arasında anlamlı iliş- p ki olup olmadığı (chi square) x ile belirlenmiştir. Anket formundan elde edilen veriler düzenlenmiş bulgular ve yorum bölümünde sunulmuştur. Araştırmaya katılan ilkokul, orta-lise ve yüksek eğitimli annelerin 5-6 yaş çocuklarının cinsiyet eğitimi konularındaki bilgi ve tutumları şöyledir; Orta-lise eğitimli annelerin bilgileri, ilkokul eğitimli annelere göre daha iyidir. Orta-lise ve yüksek eğitimli annelerin bilgileri arasında fark yoktur. İlkokul ve yüksek eğitimli annelerin bilgileri arasında fark vardır, Orta-lise ve ilkokul eğitimli anneler ile orta-lise ve yüksek eğitimli annelerin tutumları arasında fark yokken ilkokul ve yüksek eğitimli annelerin tutumları arasında fark vardır.84 İlkokul eğitimli annelerin bilgi ve tutumları ara sında anlamlı ilişki yokken, orta-lise ve yüksek eğitimli annelerin bilgi ve tutumları arasında anlamlı ilişki vardır. Annelerin bilgileri tutumlarından daha iyidir. Anneler, çocuklar cinsiyet konularına ilişkin soru sorduğunda gerçeğe uygun ve basit cevap verilmesini % 95.90 ile, nereden geldiğini soran çocuğa annenin karnından gel din cevabını % 92. 21 ile, kız-erkek cinsiyet farklılığını açıklamayı % 90-98 ile en yüksek düzeyde bilmişlerdir. Anneler çocuğun idrar tutma alışkanlığını en geç 3 yaşından sonra kazanmasını % 8.20 ile, çocukların anne- babayla banyo yapmamasını % 35-66 ile, çocukların yanında cinsiyet konularının açık-seçik olarak hiçbir zaman tartışıl mamasının % 45-90 ile en az düzeyde bilmişlerdir. Annelerin eğitim düzeyleri ile tutum düzeyleri arasında; annenin karnında bebek olduğunu söylemek, çocuk istimna yaptığında bağırmamak, kız çocuk ile erkek çocuk arasındaki cinsiyet farklılıklarını yanlış izah etmemek, bebeğin nereden geldiği sorulduğunda doğru cevap vermek konularında anlamlı ilişki olduğu görülmüştür.
Collections