Konya şehri sanayi coğrafyası
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
m ÖZET Tarihte Anadolu'da kurulan devletlerin; idarî, ekonomik, sosyal ve kültürel hayatlarında vazgeçilmez bir yer tutmuş ve Anadolu'nun ortadireği durumunda olmasıyla öne çıkmış olan Konya; bugün de ülkemiz ekonomik yapısının gözardı edilmez kentlerinin başında yer almaktadır. Cumhuriyetin ilk yıllarında tarıma özellikle un ve dokuma dallarına dayanan Konya ekonomisinde, 1950'li yıllara kadar önemli sayılabilecek bir gelişme olmamıştır. Konya sanayindeki gelişme ise; 1960'larda kamu kesimi yatırımlarıyla başlamış, bunu 1970'li yıllarda özel kesim yatırımları takip etmiştir. 1960'lı yıllara kadar kent ekonomisinin temelini küçük el sanatları ve tamir atölyeleri oluşturmuştur. Bundan sonraki yıllarda ziraat alet ve makineleri, çelik ve pik döküm fabrikaları, sübap, motor gömleği, deri ve ambalaj sanayi fabrikaları kurulup gelişmiş, öteden beri bir tarım kenti olan Konya; böylece sanayi kenti olma sürecine girmiştir. Küçük sanayi siteleri binlerce işyeri ile dolmuş, I ve II Organize Sanayi Bölgeleri'nde kurulan işletmeler, ülke ve bölge ihtiyacı dışında, büyük bir ihracat potansiyeli oluşturmuşlar ve III. Organize Sanayi Bölgesi'ni de kurma aşamasına gelmişlerdir. Günümüzün Konya'sı artık, bir yönüyle tahıl merkezi (1994 yılı verilerine göre; il genelinde tahıl üretimi 1.661.309 ton), diğer yönüyle ana sanayi dallarının önemli ölçüde gelişme gösterdiği (Tarımsal makineler, oto yedek parça, lastik-plastik, deri, dokuma, un, kimya, tuğla sanayi vb.) bir sanayi kentidir. Konya il merkezinde halen on üç sanayi bölgesi ve bu sanayi bölgesinde on ana meslek grubu yer almaktadır (Meslek grupları konu içinde detaylı açıklanmıştır).IV Konya'nın ihracat göstergeleri incelendiğinde; 1994 yılında Konya'lı sanayiciler 30.970.643 dolarlık ihracat gerçekleştirirken bu rakam 1995 yılında 55.027.197 dolara, 1996 yılında ise 82.136.535 dolara yükselmiştir. İhracatın ülkelere dağılımında Orta Doğu ülkeleri çoğunluğu oluşturmakta ve yapılan ihracatta ağırlığı tarım makine ve aletleri, otomotiv yan sanayi, gıda maddeleri, ayakkabı vb. gibi ürün ve mamuller oluşturmaktadır. Sonuç olarak bölge içinde, bir tarım şehri olarak bilinen Konya'nın sanayi alanında da gelişmesinin nedenlerini şöyle sıralayabiliriz; 1) Sahip olduğu tarım potansiyeli, 2) Tarımdan elde edilen gelirin sanayiye yönlendirilmesi, 3) Bölge tarım makineleri ihtiyacının öncelikle il içinde karşılanmaya çalışılması, 4) Geçmişten beri düzenli olan sanayi alt yapısının, köyden şehre göçü sanayiye kanalize etmesi, 5) Konumu dolayısıyla taşımacılığın yaygın olması ve bu sektörün beraberinde oto tamiratı sektörünü geliştirmesi, 6) Gelişen ticaretin sanayinin ilerlemesine katkıda bulunması, 7) Devlet teşvikleri, Özet olarak sayılabilir. Summary In its history, Konya played an indispensable role in forming the administrative, economical, social and cultural aspects of lives of the states founded in Anatolia, and it is still considered as one of our most important cities in our country. In the first years of the Turkish Republic the economy of Konya which was based on agriculture, especially on flour and textile branches, hasn't shown considerable development until 1950's. The development in industry began with the public sector investments in 1960's and continued with the private sector investments in 1970's. Until 1970 the small hand-craft works and repair-shops formed the basis of economy. In the following years, agricultural machines and tools, secondary automotive industry, mill machines, steel and cast-iron foundries, motor shirts, leather and packing factories were founded; which were to develope gradually, converting Konya, a former agricultural city, into an industrial one. In the following years, small industrial sites became abundant with numerous work shops, and the' establishments in the 1st and 2nd organised industrial zone were the recourse for a great export potential. Konya of today is now a cereal center (the cereal production according to 1994 statistics 2.661.309 tons) on one hand, and an industrial city with substantially developed industries, on the other (Agricultural equipment, auto spare parts, plastics and leather, textile, flour, chemistry brick etc.). There are 13 industrial zones and 10 main occupations in Konya central, now (The occupations are explained in detail in text).According to the exportation indexes, the industrialists of Konya realised 30.970.643 dollars worth of exportation, whereas this figure was raised to 55.027.197 dollars in 1995, and 82.136.535 dollars in 1996. The middle east countries to which exportation of agricultural machines, secondary automotive industrials, shoes, food is realised, form the majority among all other countries. As a result, the reasons of the industrial development of Konya, known formerly as an agricultural city in the region, can be stated as follows: 1) Agricultural potential that it owns; 2) Transforming the revenues of agriculture to industry; 3) Providing the necessary agricultural equipment of the region, primarily within the city; 4) The industrial infra-structure which has been systematic all along, canalising the migration from village to town; 5) Due to its location, transportation being wide-spread, it enabled the development of the auto-repairing sector. 6) The progressing of trade encouraging the improvement and development of industry.
Collections