Carl Stamitz, Op. 1, Re Majör Viyola Konçertosu`nun I. bölümüne analitik bir bakış
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, viyola sanatçılarının/öğrencilerinin mesleğe giriş/okulsınavlarında çaldıkları temel eserlerden biri olan Carl Stamitz, Op.1, Re Majör ViyolaKonçertosu'nun I. Bölümü, biçimsel ve armonik yapı, cümleler, (nüanslar veorkestrasyonun ve armoninin) büyük ölçekli müzik cümleleri (ile etkileşimi) ve tematikmotifik-ritmik bağlantılar boyutlarını içeren çok boyutlu bir analitik bakışla incelenmiştir.Söz konusu konçertonun Sonat Allegro formundaki birinci bölümünün, tekniközelliklerinin yanı sıra sıkı ve entelektüel tematik-motifik örüntüsü, gelişkin bir biçimselanlayışla bestelenmiş olması yönleriyle de viyola repertuarındaki en temel eserlerden biriolmayı gerçekten hak ettiği bu çalışmada gözler önüne serilmektedir. Çalışmanın,icracıların söz konusu eseri/bölümü, (yapısını ve inceliklerini kavrayarak) sağlıklı birşekilde yorumlamalarına katkıda bulunması beklenmektedir. In this study, Carl Stamitz, Op.1, D Major Viola Concerto, which is one of thefundamental works played by viola artists/students in the professional/school exams, isexamined by means of a multidimensional analytical view comprised of dimensions asformal and harmonic structure, sentences, (interactions of nuances and orchestration andharmony with) large scale musical sentences and the thematic-motivic-rhythmicconnections. In this study it is revealed that the first movement of this concerto which isin Sonata Allegro form deserves to be one of the most fundamental works in the violarepertoire in terms of its rigorous and intellectual thematic-motific patterns andsophisticated formal approach, in addition to its well-known technical features. This studyis expected to help performers in understanding the structure and subtleties of themovement and interpreting the work/movement in a sound way.
Collections