Show simple item record

dc.contributor.advisorGöküstün, Melek
dc.contributor.authorYüksel, Hilmi Nadir
dc.date.accessioned2021-05-05T08:57:33Z
dc.date.available2021-05-05T08:57:33Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2021-03-22
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/574228
dc.description.abstractBu çalışmada, viyola sanatçılarının/öğrencilerinin mesleğe giriş/okulsınavlarında çaldıkları temel eserlerden biri olan Carl Stamitz, Op.1, Re Majör ViyolaKonçertosu'nun I. Bölümü, biçimsel ve armonik yapı, cümleler, (nüanslar veorkestrasyonun ve armoninin) büyük ölçekli müzik cümleleri (ile etkileşimi) ve tematikmotifik-ritmik bağlantılar boyutlarını içeren çok boyutlu bir analitik bakışla incelenmiştir.Söz konusu konçertonun Sonat Allegro formundaki birinci bölümünün, tekniközelliklerinin yanı sıra sıkı ve entelektüel tematik-motifik örüntüsü, gelişkin bir biçimselanlayışla bestelenmiş olması yönleriyle de viyola repertuarındaki en temel eserlerden biriolmayı gerçekten hak ettiği bu çalışmada gözler önüne serilmektedir. Çalışmanın,icracıların söz konusu eseri/bölümü, (yapısını ve inceliklerini kavrayarak) sağlıklı birşekilde yorumlamalarına katkıda bulunması beklenmektedir.
dc.description.abstractIn this study, Carl Stamitz, Op.1, D Major Viola Concerto, which is one of thefundamental works played by viola artists/students in the professional/school exams, isexamined by means of a multidimensional analytical view comprised of dimensions asformal and harmonic structure, sentences, (interactions of nuances and orchestration andharmony with) large scale musical sentences and the thematic-motivic-rhythmicconnections. In this study it is revealed that the first movement of this concerto which isin Sonata Allegro form deserves to be one of the most fundamental works in the violarepertoire in terms of its rigorous and intellectual thematic-motific patterns andsophisticated formal approach, in addition to its well-known technical features. This studyis expected to help performers in understanding the structure and subtleties of themovement and interpreting the work/movement in a sound way.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleCarl Stamitz, Op. 1, Re Majör Viyola Konçertosu`nun I. bölümüne analitik bir bakış
dc.title.alternativeAn analytical view on the first movement of Carl Stamitz, Op.1, D Major Viola Concerto
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-03-22
dc.contributor.departmentMüzik Ana Sanat Dalı
dc.subject.ytmStamitz, Carl
dc.subject.ytmMusic
dc.subject.ytmMusic works
dc.subject.ytmConcerto
dc.subject.ytmViola
dc.subject.ytmComposers
dc.subject.ytmCompositions
dc.identifier.yokid10268354
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid569926
dc.description.pages88
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess