20. yüzyıl heykel sanatında primitif eğilimler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET 20. yüzyılın endüstriyel çağ olması, insanları makinanın bir parçasına dönüştürmüş, duygudan uzaklaştırmıştır. 20. yüzyıl sanatçısı fabrikasyon, duygudan ve kişilikten yoksun üretilen eserlerden dolayı bir arayışa girmiştir. Duygulu, kişilikli, doğal yaşayan primitif sanatta, görmüşlerdir. Bu yaklaşımdan önce primitif sanatın, primitif toplumlarda sanat anlayışının nasıl olduğu, sanatın önemi, sanatı ne amaçla yaptıkları konusu ele alındı. Primitif halkların yaşamlarım hangi coğrafi bölgelerde, yaşamın nasıl olduğu toplumda kadm ve erkeğin görevleri neler olduğu nasıl yönetildikleri, yaşamlarının devamlılığım nasıl sağladıkları ile ilgili bilgiler verildi. Primitif toplumların coğrafi olaylar karşısında nasıl etkilendikleri ve ne yaptıkları bu coğrafi olayların karşısında nasıl sanat eserleri oluşturdukları, yaşadıkları bölgelerin sanat eserinin özellikleri ifade edildi. Primitif sanatta heykelin hangi amaçla kullanıldığı, primitif heykelde, heykelin oluşmasındaki dans, müzik, büyü ve din gibi sosyal etkenleri sanatı nasıl etkilediği incelendi. 19. yüzyılın sonundaki heykel anlayışı ile 20. yüzyılın başındaki 1900-1945 arası heykel anlayışının özelliklerinin neler olduğu açıklandı. 20. yüzyıl heykeline etki eden yerel Afrika halk sanatı, Maya sanatı, Mısır sanatı, Aztek sanatı ve Okyanusya sanatlarının özellikleri ile ilgili araştırmalar yapıldı. Primitif halk ve uygarlıklardan etkilenen önemli sanatçılar incelendi. Bu etkileşimler doğrultusunda oluşan ekspresyonizm ve kübizm sanat akımları ifade edildi. 20. yüzyıl heykeline primitif sanatın etkisi nasıl olduğu konusuna değinilmiştir. îlkel sanatın etkileri ile birlikte primitif heykellerin adaptasyonu taklit edilmesinin nasıl olduğu konusunun üzerinde duruldu. SUMMARY As the 20 th century has been the age of industry, it has turned man into a part of machine and has departed man from emotions. The 20 th century artist has there fare undergone into new searches because of the works that are automized shming and lacking from emotions and personality. They have seen the dull understanding with emotion and personality in the primitive art that lives naturally. Prior to this approach, the subject of how understanding was in primitve sacieties and for what purpose they did primitive art for, has been considered In formation about, in which geographical regions the primitive socictires lived, how the life was, the rates and reaponsibilition of the men and women in the society, how they were governed and howthey provided the continvity of their lives were given. It was also expressed how theprimitive societies were affected by geographical events, what kind of art warks they produced against these events and the characters of the art works of the regions where they lived. The social element in the production of a statue such as dance, music, magic and religion and for which purposes the statue was used in the primitiv art was investigated. What the characters of the statute understinding in the last quarter of the 19 th centuryand in the period betwen 1900-1945 (20 th century) was explained. Researches a bout the characters of the Ocean, Aztek, Eqypt, Maya arts and the local African folk arts, wich affected the 20 th century statue, were done. Im portand artists offected by the primitive societies and civilizations were investigated. The Expressionionsn and Cubism arts which are formed by these offections were expressed. The 20 th century starve, has been talked about in the point ulew of the effect of the primitive art. With the offect of the primitive art, the adaptation of the primitive starves and how the imitation piecess was develeped were touched upon.
Collections