İlköğretim okulu resim-iş derslerinde denetim/rehberlik (1`den 5. sınıfın sonuna kadar)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma ile, ilköğretim okulu (1'den 5. sınıfın sonuna kadar) Resim-iş derslerinde denetim/rehberlik faaliyetleri içerisinde öğretmen uygulamaları ve bu uygulamalara yönelik müfettişlerin tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın, ilköğretim okulunda yer alan Resim-iş dersinin öğretmenler tarafından daha verimli uygulanabilmesine ve bu derse yönelik denetim/rehberliğin, çağdaş denetim ilkelerine göre yürütülmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın alt problemleri şunlardır: (1) Sınıf öğretmeninin Resim-iş dersi uygulamalarına ilişkin denetim/rehberlik, ilköğretim düzeyinde müfettişlerce nasıl gerçekleştirilmektedir? (2) Öğretmenlerin ve müfettişlerin alana yönelik yeterliliklerin Resim-iş dersi öğretim programında sunulan ilkeler çerçevesinde düzeyi nedir? (3) Diğer derslerin yanında Resim-iş dersi denetim-rehberlik uygulamaları nasıldır? (4) Resim-iş dersi denetimi öncesine ilişkin davranışlar nasıldır? (5) Resim-iş dersi denetimi esnasındaki davranışlar nasıldır? (6) Resim-iş dersi denetimlerinde plân ve konu gruplarının değerlendirilmesi nasıl yapılmaktadır? (7) Resim-iş dersi denetimi sonundaki davranışlar nasıldır? (8) Resim-iş dersinde öğretmenlerin rehberlik talepleri hangi boyuttadır? Araştırma evreni olarak Ankara ilinde bulunan 36 ilköğretim okulunda görevli öğretmenler ile Ankara ili İlköğretim müfettişleri alınmış ve 321 anketin istatistiksel değerlendirmesi yapılmıştır. Araştırmada bilgi toplama aracı olarak öğretmenlere altı, müfettişlere beş bölümden oluşan anketler uygulanmıştır. Anketin birinci bölümünde kişisel bilgiler, ikinci bölümünde Resim-iş dersinin ilkeleri, üçüncü bölümünde denetim öncesi, dördüncü bölümünde denetim esnası, beşinci bölümünde denetim sonundaki davranışlara, altıncı bölümünde ise sadece öğretmenlere yönelik hazırlanan rehberlik taleplerine yer verilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Her bölüm öğretmen ve müfettiş görüşlerini içeren çizelgeler, frekans dağılımları ve yüzdeler şeklinde ayrı ayrı oluşturulmuştur. İlişkisel çözümlemelerde frekans dağılımları, ki kare değerleri, serbestlik dereceleri ve manidarlık düzeyleri (.05,.01,.001 olarak) verilmiştir.m Araştırma sonucunda, Resim-iş dersi denetim/rehberlik uygulamaları, denetim öncesi davranışlar, denetim esnasındaki davranışlar, denetimlerde plân ve konu grupları, denetim sonundaki davranışlarda anlamlı farklar bulunurken, öğretim programında yer alan ilkeler konusunda grupların görüşleri arasında fark bulunamamıştır, öğretmenler, anketin altıncı bölümünde yer alan her bir soru maddesinde, rehberlik talebinde bulunmuşlardır. ` IV ABSTRACT The aim of this research is to aid in the evaluation of teachers' application of supervision / guidance in arts & crafts classes in primary educations from 1st grade to 5th grade) and their inspectors' attitude and behavior towards their performance, It is believed that this research will assist teachers in a more productive application of lessons in arts & crafts at primary school and the carrying out of supervision / guidance according to contemporary supervision principles in this subject. In respect of this aim the underlying problems of the research are: (1)How is the teacher of arts & crafts at the primary school level applying supervision /guidance according to thoir inspectors? (2)What is the competence level of the teachers and inspectors according to the principles presented in the arts & crafts educational program? (3)How does the application of supervision / guidance in arts & crafts lessons compare with the application of supervision / guidance in other lessons? (4)What are the attitudes of teachers and inspectors before the inspection of arts & crafts lessons? (5)What are the attitudes of teachers and inspectors during the inspection of arts & crafts lessons? (6)How do inspectors grade the performance of teachers according to plan and subject groups in their inspection of arts & crafts lessons? (7)What are the attitudes of teachers and inspectors after the inspection of arts & crafts lessons? (8)On which level are the requests of arts & crafts teachers for guidance? The field of research was carried out in 36 primary schools in Ankara. With the aid of teachers and inspectors alike, 321 surveys were statistically evaluated. Surveys consisting of six questions for the teachers and five for the inspectors were used to collect the information used in the research. The parts of the surveyconsisted of questions with regard to personal information in the first part, the principles of arts & crafts in the second, pre-inspection in the third, during inspection in the fourth, post inspection in the fifth and in the sixth, which was reserved for teachers alone in regard to their requests for guidance, in the analysis of the data the SPSS packet program was used. Each section contains the views of teachers and inspectors in the separate forms of graphs, frequency spreads and percentages. The relative solutions' frequency spreads, ki (x2) values, degrees of freedom and levels of significance are given as (.05,.01 and.001), While the research discovered differences in arts and crafts lessons with respect to applications of supervision / guidance, attitudes before inspection, attitudes during inspection, inspection of plan and subject groups and attitudes after inspection; no differences were found with respect to the views of the groups concerning the principals of the educational program.
Collections