İzmir liselerinde çalışan öğretmenlerin gereksinim karşılanma yetersizliği dereceleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada; liselerde görevli öğretmenlerin çeşitli gereksinim alanlarında, bireysel özellikleri ile görev yaptıkları okulun özelliklerine göre, doyum ya da doyumsuzluk derecelerinin saptanması amaçlanmaktadır. Ortaöğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin gösterdikleri GKYD ile bu yetersizliği etkileyebileceği düşünülen; cinsiyet, yaş, kıdem, eğitim durumu, görev yapılan okulda bulunma süresi, görev yapılan lisenin çeşidi gibi değişkenler arasındaki ilişkiler, Maslow gereksinim kuramı ve hiyerarşisine göre incelenmektedir. Araştırmada, bügi toplama araçları olarak, Kişisel Bilgi Anketi ve Gereksinim Karşılanma Yetersizliği Dereceleri ( GKYDA) Anketi kullanılmıştır. Bilgi toplama araçları; İzmir İli merkez ve diğer ilçelerde olmak üzere toplam, 209 lisenin 17' sine ve 9052 öğretmenin toplam, 710'una uygulanarak, öğretmenlerin örnekleme oranı % 7,8 olarak belirlenmiştir. Verilerin istatistiksel çözümlemelerinde; ortalama, standart sapma, Cronbach Alfa Katsayısı Formülü, Tek Yönlü Varyans Analizi, t Testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edüen bazı bulgular şöyledir: 1. Kadın öğretmenlerin, gereksinim hiyerarşisinin tüm alanlarında daha fazla GKYD içinde bulunduğu görülmektedir. 2. Yaş ve kıdem değişkenleri ile öğretmenlerin GKYD arasında ters yönlü bir iljşki vardır. Yaş ve kıdem arttıkça, GKYD'nin azaldığı anlaşılmaktadır. 3. Öğretmenlerin, gereksinim alanlarında gösterdikleri GKYD, eğitim değişkenine göre, güvenlik gereksinim alanı dışında, tüm gereksinim alanlarında anlamlı farklıklar göstermektedir. Yani, güvenlik gereksinimi dışında eğitim seviyesi arttıkça, GKYD'nin de arttığı söylenebilir 4. Öğretmenlerin çalıştıkları okulda bulunma süreleri değişkenlerine göre GKY dereceleri, güvenlik gereksinim alanında anlamlı farklılık gösterirken; sosyal,VI saygı, otonomi ve kendini gerçekleştirme gereksinim alanlarında anlamlı farklılık bulunamamıştır. 5. Lise çeşidine göre GKYD en yüksek lise, genel liselerken,en az ise anadolu - fen liseleri olduğu görülmektedir. vn ABSTRACT The aim of this research is to find the teachers' degree of need deficency in Secondary Schools ( Lycees ) related to their expectations and to the school's properties. The relationship between the Need Deficiency of teacher working in secondary schools and the variables such as sex, age, job experience, level of education, period of school, wich are expected to affect this index, is examined in relation to Maslow's need theory and hiararchy. In this research, a personel information questionaire and NeedDeficiency were used for data collection; out of the 9052 teacher in 209 high schools in İzmir and surrounddings, these questionaries was given to 710 teachers in 17 high schools and the sampling ratio was 7,8 % For the inretpretation of the statistical data mean, standard deviation, Cronbach's Alpha Cpefficient Formula, one - way variation analysis, t - test were used. Below are sample research findings : 1. Female teachers' have more NDI in all areas of the needs hiararchy. 2. Teachers' NDI shows meaningful differences according to age and job experience. There's an invese ratio between age and job experience; and the degree of dissatisfaction of teachers. As age and position increase, NDI decreases. 3. Teachers' needs deficiency levels show meaningful differences educational variables only in the social need area. Meaningful differences weren't found in other needs areas. 4. No meaningful difference was found in the social, esteem, autonomy and self actualization needs area in relation to period of employement at the school where as meaningful difference was found in the security need area in relation to the same variabke.vm 5. NDI in relation to type of school was highest in the case of state - run general high schools and lowes in anatolian - Science high schools.
Collections