İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin iş doyum düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, resmi ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin genel iş doyum düzeylerini saptamayı amaçlamıştır. Araştırma ile İşin Kendisi, Yönetim, Ücret, Bireyler arası ilişkiler, Başarı saygınlık tanınma ve Veli öğrenci ilgisizliği boyutlarında; öğretmenlerin mezun oldukları okul, kıdem, bulundukları okuldaki toplam çalışma süresi, yaş cinsiyet ve medeni durumlarına göre iş doyum düzeyleri saptanmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak `İş Doyum Ölçeği` kullanılmıştır. Üçlü derecelemeye göre düzenlenen ölçek, 42 madde ve altı boyuttan oluşmaktadır. İzmir Büyükşehir Belediye sınırları içinde 1997-1998 öğretim yılında resmi ilköğretim okullarında görev yapan 9397 öğretmen araştırmanın evrenini; 658 öğretmen ise örneklemi oluşturmuştur. Araştırma alan araştırması niteliğindedir. Yapılan istatistiksel analizler sonunda şu bulgular elde edilmiştir: 1- Öğretmenlerin genel iş doyum düzeyleri, `kısmen` düzeyinde bulunmuştur. İş doyumu boyutlarındaki iş doyum düzeyleri, (a) İşin kendisi boyutunda `kısmen` (b) yönetim boyutunda `Kısmen` (c) ücret boyutunda `doyumsuz` (d) Bireyler arası ilişkiler boyutunda `doyumlu` (e) Başarı, saygınlık, tanınma boyutunda `doyumlu` (1) Veli, öğrenci ilgisizliği boyutunda, `doyumsuz` oldukları bulunmuştur. 2- Öğretmenlerin, mezun oldukları okullara, kıdemlerine, cinsiyetlerine ve medeni durumlarına göre iş doyum düzeyleri arasında önemli farklılık bulunmuştur.3-ÖğretmenIerin, bulundukları okuldaki toplam çalışma suresi ve yaşlarına göre, iş doyum düzeyleri arasında 0.05 düzeyinde önemli farklılık bulunmamıştır. 4-İş doyumu boyutlarında, öğretmenlerin kişisel özelliklerine göre, iş doyum düzeyleri arasında önemli farklılıklar bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara dayalı olarak eğitim yöneticilerine, öğretmen yetiştiren kurumlara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. VI ABSTRACT This research examines the general job satisfaction levels among the teachers of pablic elementary schools. In this research, the job satisfaction levels of the teachers have been determined according to their schools they have graduated, priority, the total working time at their schools, age, sex and marital status on the dimentions of the job itself, administration, wage, relationships of the individuals, success - esteem - recognition and indifference of the parents and students. ` The Job Satisfaction Scale ` has been used in the study as the data collection instrument, the scale that has been arranged as the threesome rating has been formed with 42 items and six dimensions. 9397 teachers who worked at public elementary schools in the borders of Izmir Metropolitan Municipality in the academic year of 1997- 1998 have formed the population of the study and 658teachers have served as the sample. The study functions as the field research. Following findings have been reached as the result of statistical analysis. 1- The teachers general job satisfactions levels have been found on the level of ` partially `. Job satisfaction levels on the dimensions of job satisfactions have been found (a) ` partially ` on the dimensions of the job itself (b) ` partially ` on the dimension administration (c) ` dissatisfied ` on the dimension of wage (d) ` satisfied ` on the dimension of the relationships of the individuals (e) ` satisfied ` on the dimension of success - esteem - recognition (f) ` dissatisfied ` on the dimension of indifference of the parents and students. VII2- Important differences have been found between the job satisfaction levels of the teachers according to their schools they have graduated, priorty, sex and marital status. 3- There aren't important differences between the job satisfactions levels on the level of 0.05 according to their ages and the working time at their schools. 4- On the dimentions of job satisfaction, important differences have been found between the job satsfaction levels according to the teacher's personel characteristics. Some suggestions have been given at the end according to the findings reached by the study for the educational administrators, teacher education institutions and for the researchers. VIII
Collections