İlkokul öğretmenlerinin çağdaş denetmen rollerine ilişkin algı ve beklentileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
II ÖZET Bu araştırma, `ilköğretimde görevli öğretmenlerin, çağdaş denetmen rollerine ilişkin algı ve beklentileri ile bu algı ve beklentilerin deneklere ilişkin kişisel değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini saptamak` amacıyla yapılmıştır. Öğretmenlerin çağdaş denetmen rollerinden, liderlik ve rehberlik rolleri hakkındaki algı ve beklentileri; cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, meslekî kıdem, branş, ve okul türüne göre ele alınıp incelenmiştir. Araştırma örneklemi 1995/1996 Eğitim-öğretim yılı İzmir ilindeki 32 ilköğretim kurumunda bulunan 620 öğretmeni kapsamaktadır. Ölçme aracı, toplam 50 maddeden oluşmaktadır. Bunlardan liderlik boyutunda 29, Rehberlik boyutunda ise 21 yargı maddesi bulunmaktadır. Toplanan veriler, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve varyans analizi gibi istatistiki teknikler ile analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma bulguları aşağıda belirtildiği gibidir: 1- Öğretmenler; denetmenlerin çağdaş denetmen rollerini düşük düzeyde sergilediklerim algılamaktadırlar. 2- Öğretmenler; denetmenlerden çağdaş denetmen rollerini hemen her zaman sergilemelerim beklemektedirler. 3- Öğretmenlerin algı ve beklentileri arasında negatif yönde ve düşük düzeyde bir ilişki vardır. Öğretmenlerin çağdaş denetmen rollerine ilişkin algılan düştükçe beklentileri artmaktadır. 4- Öğretmenlerin çağdaş denetmen rollerne ilişkin algılan; cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mesleki kıdem, branş ve çalıştıklan okul türüne göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.Ill 5- Öğretmenlerin çağdaş denetmen rollerine ilişkin beklentileri; cinsiyet ve branşa göre fark göstermezken, yaş, kıdem, okul türü ve öğrenim durumuna göre anlamlı farklılıklar gözlenmiştir. 6- Çağdaş denetmen rolü, liderlik boyutu, öğretmen algılan ; cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, meslekî kıdem, okul türü ve branşa göre anlamlı fark göstermemiştir. Öğretmenler, denetmenlerin liderlik boyutuna ilişkin rolleri düşük düzeyde sergilediklerini algılamaktadırlar. 7- Çağdaş denetmen rolü, liderlik boyutu, öğretmen beklentileri: branşa göre anlamlı bir fark göstermezken, cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mesleki kıdem ve okul türüne göre.05 düzeyinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Öğretmenlerin liderlik boyutuna ilişkin, denetmenlerden beklentileri yüksek düzeyde bulunmuştur. 8- Çağdaş denetmen rolü rehberlik boyutu, öğretmen algılan; Cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mesleki kıdem ve branşa göre.05 düzeyinde anlamlı fark göstermemiştir. Öğretmenler genelde denetmenlerin rehberlik boyutuna ilişkin rolleri düşük düzeyde sergilediklerini algılamışlardır. 9- Çağdaş denetmen rolü rehberlik boyutu, öğretmen beklentileri; cinsiyete ve branşa göre anlamlı bir fark göstermezken, yaş, öğrenim durumu, mesleki kıdem ve öğretmenlerin çalıştıklan okul türüne göre.05 düzeyinde anlamlı farklılıklar bulunmuş- muştur. Öğretmenlerin, rehberlik boyutuna ilişkin denetmenlerden beklentileri yüksek düzeyde bulunmuştur. IV SUMMARY This study is aimed to reveal the perceptions and expectations of teachers working at elemenatry schools concerning the roles of contemporary inspectors and to make it clear weather such perceptions and expectations vary considerably according to the individual variables regarding the subjects. Such roles as teachers' perceptions and expectations about leadership and counseling and factors like gender, age, educational background, professional rank, field and type of school have been taken into consideration in the study. The study includes 620 elementary school teachers in 32 schools found in the province of İzmir in the academic year 1995 / 1996. The assessment tool consists of 50 items, twenty-nine of which are in the leaeership dimension and twenty-one of which are explicit in the counseling dimension. During the analysis of the data gathered, frequency, percentage, average, standard deviation, t-test, variance analysis and similar statistical techniques have been used and interpreted. The implications of the study are as follows: 1. The teachers perceive that the inspectors fulfil their contemporary inspector roles at minimum levels of performance. 2. The teachers always expect the inspectors to fulfil their contemporary roles consistently. 3. The relationship between teachers' perceptions ant expectations is negative and low alike. As long as the perceptions of teachers about contemporary inspector roles decrease, their expectations increase. 4. The perceptions of teachers as regards the roles of contemporary inspectors do not indicate a meaningful difference when such factors as gender, age, educational background, professional rank, field and the type of school are taken into account.5. The expectations of teachers as regards the roles of contemporary inspectors do not denote any discrepancy for gender and field factors while it has been observed meaningful differences for age, rank, the school type and the educational factors. 6. The perceptions of teachers at the leadership dimension of contemporary inspector role have not indicated a meaningful difference according to gender, age, educational background, professional rank, the type of school and the field. The teachers have perceived that the inspectors fulfil their roles concerning the leadership dimension at a low level of performance. 7. The expectations of teachers at the leadership dimension of contemporary inspector role do not indicate a meaningful difference according to the field factor; however, some significant differences have been observed at the level of.05 when gender, age, educational background, professional rank and the school type. The teachers' expectations from inspectors have been found higher. 8. The perceptions of teachers at the counseling dimension of contemporary inspector role have not displayed a meaningful difference at the level of.05 according to factors like gender, age, educational background, professional rank and the field. The teachers have perceived on the whole that the inspectors fulfil their roles regarding the counseling dimension at a low level of performance. The expectations of teachers at the counseling dimension of contemporary inspector role have not shown a meaningful difference when gender and the field factors are considered; yet, there are meaning-laden differences at the level of.05 according to such factors as age, educational background, professional rank and the type of schools that the teachers are employed. The expectations of teachers from inspectors at the counseling dimension have been found relatively high.
Collections