Öğretmen beklentileri ve sınıf içi iletişim örüntüleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı ilköğretim öğretmenlerinin a) beklentileri, b) olumsuz beklenti nedenlerine ilişkin algıları, c) öğretmen beklentileri ve olumsuz beklenti nedenleri ile öğretmenin cinsiyeti, branşı, kıdemi, yaşı, okulun sosyo-ekonomik durumu arasındaki ilişkiler ve d) öğretmen beklentileri ile sınıfıçi iletişim örüntüleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırma İzmir Büyükşehir il sınırları içerisinde yer alan 3 özel 25 resmi ilköğretim okulunda görev yapan 494 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Örnekleme alınan okullar sosyo-ekonomik durumlarına göre tabakalama yöntemi ile seçilmiştir. Bu araştırmanın verileri Öğretmen Beklenti Ölçeği, Olumsuz Beklenti Nedenleri Ölçeği, Sınıfîçi Gözlem Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde Ortalama, Standart Sapma, Frekans, Yüzde, t Testi, Varyans Analizi, Scheffe Testi ve İki Yüzde Arasındaki Farkın Anlamlılık Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen beklentilerinin cinsiyete, kıdeme, yaşa, branşa ve okulun sosyo-ekonomik durumuna göre önemli farklılıklar gösterdiği ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin olumsuz beklenti nedenlerine ilişkin algılan kıdem, yaşa ve okulun sosyo ekonomik durumuna göre önemli farklılıklar gösterdiği ancak cinsiyet ve branşa göre önemli farklılıklar göstermediği saptanmıştır. Sınıfiçi gözlemler sonucunda genel olarak öğretmenlerin yüksek beklenti geliştirdiği öğrencilere daha olumlu davranışta bulunduğu, düşük beklenti geliştirdiği öğrencilere daha olumsuz davranışta bulunduğu belirlenmiştir. IV ABSTRACT The purpose of this research is to study (a) the expectations of primary school teachers, (b) their perceptions of the reasons of their negative expectations, (c) the relationship between their expectations or the reasons of negative expectations and their gender, their fields of study, length of experience, their ages and the socio-economic status of the school, and (d) the relationship between teacher expectations and the patterns of communication in the classroom. The research was conducted across 3 private and 25 public primary schools and on 494 teachers working in those schools. The schools included in the sample were elected by the stratified sampling method. The data of the research were collected through Teacher Expectations Scale, The Reasons of Negative Expectations Scale, and Classroom Observation Scale. Arithmetic Mean, Standard Deviation, Frequency, Percentage, t-Test, Analysis of Variance, Scheffee Test and the Test of Significance of the Difference Between the Percentages were employed to analyze the data of the research. The research has discerned that teacher expectations v*/ significantly in terms of gender, length of experience, age, field of study, and the socio-economic status of school. It has also been found that teachers' perceptions of their negative expectations vary significantly in terms of length of experience, age, and the socio-economic status of school, and that they do not vary significantly in terms of gender and field of study. As a result of classroom observations, it has also been found that teachers mostly display positive behaviors towards the students for whom they have high expectations and negative behaviors towards those for whom they have lower expectations.
Collections