İlköğretim müfettişlerinin öğretimsel liderlik davranışı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerinin öğretimsel liderlik davranışlarına ilişkin algılarını ortaya çıkarmak ve buradan hareketle öneriler geliştirmektir: Araştırmanın evreni, Giresun İli Merkezinde 1 5 İlköğretim Okulunda çalışan toplam 412 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, oransız küme örnekleme tekniğiyle seçilen merkez ilçede bulunan 4 ilköğretim okulunda çalışan 137 öğretmendir. Veriler araştırmacının geliştirdiği 62 soru maddesinden oluşan anketle toplanmıştır. Ankette öğretmenlerin algı düzeyleri, 5 dereceli Likert Ölçeği ile saptanmıştır. Anketin içeriği şu beş ana boyuttan oluşmaktadır. 1. Eğitim süreci ve öğrencilerin değerlendirilmesi, 2. Öğretmenlerin desteklenmesi ve geliştirilmesi, 3. Düzenli öğrenme ve öğretme çevresiyle ikliminin oluşturulması, 4. Kaynak kişi olarak öğretmenlere yardımcı olunması, 5 Okul amaçlarının paylaşılması ve öğretmenlerle iletişim kurulması. Verilerin çözümlenmesinde, ortalama, standart sapma, korelasyon, `t` testi, tek yönlü varyans analizi yöntemleri kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizinde değişkenler arasındaki farkın kaynağı, Sheffe anlamlılık testi ile bulunmuştur. Araştırma sürecinde elde edilen bulgular şunlardır: 1 -Öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını sergileme düzeylerine ilişkin genel algıları `az` düzeydedir. 2-Öğretmenlerin görüşleri genelde `az` düzeydedir. İlköğretim müfettişlerinin öğretimsel liderlik davranışlarından `hiç`, `çok`, `pek çok` düzeyinde sergiledikleri davranışlar yoktur.3-Eğitim süreci ve öğrencilerin değerlendirilmesi alt boyutunda 26-30 yaş arası öğretmenlerin algıları `orta` düzeyde, diğer öğretmenlerin algıları ise `az` düzeydedir. 4- Öğretmenlerin desteklenmesi ve geliştirilmesi, düzenli öğrenme ve öğretme çevresiyle ikliminin oluşturulması, kaynak kişi olarak öğretmenlere yardımcı olunması, alt boyutlarında, 5 yıl ve daha az hizmet süresi olan öğretmenlerin algılan `orta` diğer öğretmenlerin algıları ise `az` düzeydedir. 5- Okul amaçlarının belirlenmesi. Öğretmenlerle iletişim kurma alt boyutunda, 26-30 yaş arasında olan öğretmenlerin algıları `orta` diğer öğretmenlerin algıları ise `az` düzeydedir. 6-Öğretmenlerin desteklenmesi ve geliştirilmesi alt boyutunda hizmet sürelerine göre öğretmenlerin görüşleri arasında önemli farklılık vardır.5 ve daha az süre görev yapan öğretmenlerle; 6-10 yıl ve 11-15 yıl görev yapan öğretmenlerin algıları arasında önemli bir fark vardır..5 ve daha az süre görev yapan öğretmenlerin algıları diğer gruplardan daha yüksektir. 7- Düzenli öğrenme-öğretme çevresi ve ikliminin oluşturulması alt boyutunda kadın öğretmenlerle erkek öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı farklılık vardır. Erkek öğretmenlerin algıları kadın öğretmenlerin algılarından daha olumludur. III ABSTRACT The purpose of the research is to find out the perception of teachers süperi ntendends in elementary education related to the educational leadership attitudes and from this on to develop offers or recommendations. The research consists of 412 teachers working in Giresun province a elementary schools. The samples of the research is 137 people chosen with irrational set examplification technique who are working in 4 elementary schools. The data is gathered with a quastionnaire mode up of 62 questions items developed by the researcher in the questionaire the perception and anticipation levels of the teachers and administrators are confirmed with 5 duress Likert scale. ?*»* The principles consisting the quastionnaire are as follows 1 -To assess the students and the education process, 2-To improve and support the teachers, 3-To from a proper education and teaching atmosphere, 4-To assist teachers and administrators regarded as sources 5 -To share and define the purposes of schools and comminicate with teachers and administrators. In analysing the given data, standart deviation, korelasyon, `t` test and irreversible analysis methods are used. The source of the differences between is irreversible variety analysis is sound out with shceffe test The acquired findings withim the research process are as follows: 1- The general perciption of teachers connected to display level of educational leadership is at a low level. 2- The general perception of teachers connected to display level of primary school inspectors educational leadership behaviours is at a low level. According to the perception IVavaragc of the subjects primary inspectors don't display educational leadership behaviours at a level of `never`, `much`, `very much`. 3 -The perception of those who tested between 26 and 30 years old on the process of education and the evaluation of students is at an averape level, but the peception of the others is at a low level. 4-The perception of those who have been working for 5 years or less than 5 years on the support and the improvement of teachers, the formation of proper teaching and learning atmosphere and being in favour of teacher as an expert is at on average level, but the perception of other ones is st a low level. 5 -The perception of those who tested, between the age of 26 and 30, on the determination of the aims of a school and communicating with the teachers is at on average level, but the perception of other ones is at a low level. 6-Judging by the experince at work, there are great differences from the point of view between those who tested on the support and the improvement of teachers.The perception of teachers of 11-15 and 6-10 years on duty also differs to a great extent. The perception of the teachers on duty for 5 years or less than 5 years is higger then other groups 7- According to their point of view, there are woticeable differences between the male and the female who tested on the formation of teaching learning atmosphere.The perception of men is more positive and sensible than that of women tested. v
Collections