İzmir ili Buca ilçesi okullarında biyoloji derslerinde verimlilik ve teknoloji kullanımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET T* ^as'...aüa teknolojik araç-gereçlerin okullarda bulunma durumu, bu..açlardan öğretmenlerin yararlanma dereceleri ve öğrencilerin teknolojik araçlara karşı tutumları incelenmiş, ayrıca okulların ÖSS'deki biyoloji yüzdeleri de tespit edilmiş ve tüm sonuçların okullara göre karşılaştırması yapılmıştır. Bu yolla mevcut araç-gerecin derslerde daha etkin kullanılması ve öğretimde verimliliğin artması yönünde öneriler geliştirilmiştir. Araştırmada `Survey` yöntemi model olarak alınmıştır. İzmir İli Buca İlçesi okullarında mevcut teknolojik araç-gereçlerin saptanması ve bu araçların öğretmenler tarafından kullanılma sıklığının belirlenmesi amacıyla bir anket; öğrencilerin biyoloji derslerinde teknoloji kullanımına yönelik düşünce ve tutumlarını belirlemek amacıyla bir anket olmak üzere toplam iki anket geliştirilmiştir. Anketler uygulanmak üzere İzmir İli Buca İlçesi'nde bulunan toplam 9 lisede, ı, rasgele (random) 6 tanesi seçilmiştir. Bu liseler; Buca Lisesi, Buca Anadolu Lisesi, Şirinyer Lisesi, Gürçeşme Lisesi, Betontaş Lisesi ve Ahmet Yese v i Lisesidir. Uygulamalar 2001-2002 öğretim yılının ilk yarısında, kasım ayında yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, SPSS 9.0 For Windows istatistik paket programı kullanılmıştır Araştırmada aşağıdaki bulgular elde edilmiştir: i- Erkek öğrenciler, bilgisayarın biyoloji derslerinde etkinliği ile ilgili maddeler, kızlara göre daha çok katılmaktadır. 2- Kendine ait çalışma odası olan öğrenciler, verimlilik ve teknoloji kullanımında öğretmenin etkisi ile ilgili anket maddelerine, çalışma odası olmayan öğrencilere göre daha çok katılmaktadır. 3- Biyoloji öğretiminde öğretmenin etkisi, bilgisayarın etkisi ve bilgisayar kullanma becerisi gruplarında istatistiksel, fark anlamlı bulunmuştur. Bu anlamlılık üç alt grupta da evlerinde bilgisayar bulunan öğrenciler yönündedir. 4- Yazı tahtası %100 oranında tüm okullarda mevcuttur. Bunu %83.3'lük bir oranla maketler, mikroskop ve televizyon takip etmektedir. Araştırma yapılanII okullarda en az bulunan araç-gereçler ise %16,6 oranında kapalı levha, grafikler, hayvan koleksiyonu, dil ve bilgisayar laboratuvarlarıdır. Bu araç-gereçlerin de sadece Buca Lisesinde mevcut olması dikkat çekicidir. 5- Yazı tahtası öğretimde en çok kullanılan araç-gereç durumundadır. 6- Araç-gereç yönünden Buca Lisesi daha bol materyale sahiptir ve biyoloji öğretiminde verimliliği arttırmak için eğitim teknolojisi daha sık kullanılmaktadır. 7- Buca Lisesi ve Buca Anadolu Lisesi öğrencileri, Gürçeşme, Betontaş ve H. Ahmet Yesevi ve Şirinyer Liselerindeki öğrencilere göre, biyoloji derslerinde verimliliği arttırma konusunda, eğitim teknolojisi kullanılmasının öğrenmeye destek olduğu fikrine daha çok katılmaktadır. 8- Buca Anadolu Lisesi öğrencileri, biyoloji derslerinde bilgisayar kullanımının verimliliğe etkisi ile ilgili maddelere Buca Lisesi öğrencilerine göre daha çok katılmaktadır. 9- 1999-2000 ÖSS sonuçlarına göre; Buca Lisesi ve Buca Anadolu Lisesinin biyoloji netleri, diğer okullara nazaran oldukça yüksektir ve yıldan yıla dikkat çekici bir artış göstermiştir. 10- Gürçeşme Lisesi, Betontaş Lisesi, H. Ahmet Yesevi Lisesi ve Şirinyer Liselerinin biyoloji ortalamaları 1 netin altındadır. Bu sonuç verimlilikte eğitim teknolojisinin önemini ortaya çıkarmaktadır. ABSTRACT In this study, existence of technological tools and equipments in high schools usage of these tools by teachers, and student attitudes to technological materials were examined. Also, answers of the students to the biology questions in University Entrance Examination were determined, and all results were compared. Survey method was used for the study. Two questionnaires were developed; one to identify the existing technological materials in the schools of İzmir-Buca, and the frequency of usage of these tools by teachers; and the other to define the attitudes and opinions of students about the usage of technology in biology teaching. Six high schools were chosen randomly to conduct the questionnaires. These are; Buca High School, Buca Anatolian High School, Şirinycr High School, Gürçeşme High School, Betontaş High School and Ahmet Ycscvi High School. Questionnaires were conducted in the first term of 2001-2002 academic year, in November. SPSS 9.0 For Windows statistics Computer programme was used to evaluate the data. The following findings arc obtained in the study: 1- Male students agree the items related with efficiency of the computers in biology teaching more than female students do. 2- The student having their own study room agree with the items related with efficiency of the teacher in productivity and usage of technology more than the ones who doesn't have their own room 3- In the groups of `efficiency of teacher in biology teaching`, `efficiency of the computer` and `ability of computer using`, statistical difference is meaningful, and this result is in favour of the students who have computer in their room, for all three groups. 4- Blackboard exists in all schools. This is followed by models, microscope and television in a rate of %83.3. The less existing equipments in the studied schools were closed signboards, graphics, animal collections, language andIV computer laboratories having rate of %16.6. It is interesting that all these equipments exist only in Buca High School. 5- Blackboard is the most used tool in teaching. 6- Buca High School has more materials and using educational technology more frequently to increase the productivity in biology teaching. 7- Students of Buca High School and Buca Anatolian High School agree the aidea ihat the usage of educational technology supports learning in the case of increasing productivity in biology teaching more than the students of other High Schools do. 8- Students of Buca Anatolian High School agree the items related with efficiency of usage of computers in productivity more than the students of Buca High School do. 9- According to the University Entrance Examination results, answered biology questions of Buca High School and Buca Anatolian High School were higher than the others, and they were rising up year by year. 10- Answered biology questions of Şirinyer High School, Gürçcşmc High School, Betontaş High School and Ahmet Yesevi High School were lower than 1 in average. This result shows the importance of educational technology in productivity.
Collections