İlköğretim okulu öğretmenlerinin çalıştıkları okul yöneticilerinin yönetim becerilerine ilişkin algı ve beklentileri (İzmir Metropol Alanı Örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
X1H ÖZET VE ANAHTAR SÖZCÜKLER İlköğretim Okula Öğretmenlerinin Çalıştıktan Okul Yöneticilerinin Yönetim Becerilerine İlişkin Algı ve Beklentileri (İzmir Metropol Alanı Örneği) Bu araştırma, Mehmet Muhsin YARBA tarafından yapılmıştır. Bu araştırma, ilköğretim okulu yöneticilerinin, yönetim becerilerine ilişkin öğretmenlerin algı ve beklentilerini belirlemeye çalışmak amacı ile yapılmıştır. Araştırma evrenini 2002-2003 öğretim yılında İzmir ili metropol alanındaki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma anketi, araştırma Örneklemine alman 33 ilköğretim okulunda çalışan toplam 621 öğretmene uygulanmış, 532 araştırma anketi değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Washington Müdür Değerlendirme Envanteri` uygulanmıştır. Verilerin analizinde, veri gruplarının türüne göre t, r ve tek yönlü varyans analizi testleri kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi testi sonucunda farkın önemli çıktığı durumlarda, farkın hangi grup ya da grupların ortalamasından kaynaklandığını bulmak için LSD testi kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenleri olan `okul yöneticilerinin yönetim becerilerine ilişkin algı ve beklentiler*' ile bağımsız değişkenler 1) öğretmen özellikleri (cinsiyet, kıdem, bulunduğu okuldaki hizmet süresi, branş ve eğitim düzeyi), 2) müdür atanma biçimi ve 3) okulun bulunduğu sosyo-ekonomik düzey arasındaki ilişkiler ele alınmıştır. Yapılan istatistiksel çözümlemeler sonucunda şu bulgular elde edilmiştir:XIV 1. öğretmenlerin cinsiyetlerine, branşlarına ve eğitim düzeylerine göre, okul yöneticilerinin yönetim becerilerine ilişkin algı ve beklentilerinde anlamlı farklılık bulunmamaktadır. 2. öğretmenlerin kıdemlerine göre, okul yöneticilerinin teknik ve genel yönetim becerilerine ilişkin algıları ile teknik, kavramsal ve genel yönetim becerilerine ilişkin beklentilerinde, öğretmenlerin bulundukları okuldaki çalışma sürelerine ve atanma biçimlerine göre okul yöneticilerinin yönetim becerilerine ilişkin öğretmen algılarında, okulların sosyo-ekonomik düzeylerine göre okul yöneticilerinin yönetim becerilerine ilişkin öğretmen beklentilerinde anlamlı farklılık bulunmuştur. 3. Okul yöneticilerinin genel yönetim becerilerine ilişkin olarak öğretmenlerin algı ve beklentileri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. ANAHTAR SÖZCÜKLER Yönetim Becerileri, Okul Yöneticisi, Eğitim Yöneticisi, İlköğretim Okulu S& *>& && s*& XV ABSTRACT AND KEYWORDS Primary School Teachers' Perceptions and Expectations of The Management Skills of the Principals (Izmir Metropolitan Area Sample) This research has been done by Mehmet Muhsin YARBA. The aim of this study is to determine teachers' perceptions and expectations of the management skills of Primary School Principals. The survey has been applied to primary school teachers who were in charge in Izmir metropolitan area in 2002-2003 academic years. The questionnaire has been applied to 621 teachers in 33 primary schools, and 532 of them have been evaluated. In the research, `Washington Principal Evaluation Inventory` has been used as the instrument to collect data. In the analysis of data, t, r and One Way ANOVA tests have been used according to the type of data groups. In case of significant difference at the end of One Way ANOVA test, LSD test has been applied in order to find out which group's average caused the difference. The relations between the dependent variables called `primary school teachers' perceptions and the expectations of the management skills of principals` and the independent variables; (1) characteristics of the teacher (sex, seniority, service years in that school, branch and education degree), (2) the way the principal was appointed to that position, (3) socio-economic level of the school, have been discussed. The findings below are the result of this statistical analysis:XVI 1- According to the teacher's sex, branch and education degree, there aren't evident differences between teachers in their perceptions and expectations of the management skills of the principals. 2- However, it has been observed that there were evident differences between teachers in their perceptions of the technical and general management skills of the principals and in their expectations of technical, conceptual and general management of the principal's according to their seniority, in their perceptions of the management skills of the principals according to the number of their service years of in that school and according to the way principal was appointed to that position and also in their expectations of the management skills of the principals according to the socio-economic levels of the schools. 3- There is a relevant relation between teachers' perceptions and expectations of principals' general management skills. KEYWORDS Management Skills, Principal, Educational Administrator, Primary School
Collections