Cumhuriyet sonrası (1981-2001) çocuk romanlarında tema, dil ve eğitim öğeleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Xll ÖZET Araştırmanın Adı: Cumhuriyet Sonrası (1981-2001) Çocuk Romanlarında Tema, Dil ve Eğitim Öğeleri. Araştırmacının Adı: Hatice ARSLANTAŞ Çocuk zihinsel, bedensel ve duygusal yönden gelişen ve kendini bu konularda tamamlamaya çalışan bir varlıktır. Bunu yaparken de kendini ve çevresini daha iyi tanımaya başlar. Soru sorar, araştırır, okur ve öğrenme ihtiyacını giderir. Çocukların on, on bir yaşlarından sonra bu ihtiyaçlarını gidermelerine yardımcı olabilecek türlerden biri bizim çalışmamızın konusunu da oluşturan çocuk romanlarıdır. Araştırmamızda; Gülten DAYIOĞLU, Rıfat İLGAZ, Muzaffer İZGÜ, Tarık Dursun K, Hidayet KARAKUŞ, Ayla KUTLU, İpek ONGUN, Feyza HEPÇİLİNGİRLER ve Hüseyin YURTTAŞ olmak üzere, toplam dokuz yazarın elli dokuz çocuk romanı tema, dil ve eğitim öğeleri açısından incelenmektedir. Bu döneme ait romanlarda (1981-2001) genellikle soyut konular işlenmiş; sevgi, dostluk, dayanışma, hoşgörü, özgürlük, yaşam sevgisi vb. temalar ele alınmıştır. Yazarlar tema olarak en çok sevgi konusuna değinmişler ve bu konu içerisinde de özellikle hayvan sevgisine yer vermişlerdir. Temaya bağlı olarak çocuk romanlarında sosyal yaşamla, eğitim ve öğretimle İlgili eğitsel öğelere yer verilmiştir. Bu öğeler arasından en çok çocukları sosyal yaşama hazırlayan öğeler üzerinde yoğunlaşıldığı görülmektedir. Yazarlar, sevgi konusu dışında çevre kirliliği, savaş-barış, umut, sağlık, bilgili olma vb. eğitsel nitelikli konular üzerinde durmuşlardır. Romanlarda yazarlar, öz Türkçe sözcükleri kullanmayı tercih etmiş, eserlerinde yabancı kökenli, yerel ve argo sözcüklere az yer vermişlerdir. Çoğunlukla basit, olumlu, kurallı ve yüklemi fiil olan cümleleri kullanmışlardır. Yazarlar, romanlarında süsten uzak ve anlamı açık cümlelere, kısa ve anlaşılır paragraflara, deyim ve ikileme gruplarına yer vermişlerdir. Anahtar Sözcükler: çocuk, çocuk romanları, tema, dil, eğitim. Xlll ABSTRACT Name of The Research: The Elements of theme, language and education in child novels after Republic (1981-2001) Name of the researcher: Hatice ARSLANTAŞ Child is a creature which develops in respect of mental, physical and emotional respects and eliminates its deficiencies on these subjects. When doing this, it tries to know itself and environment in which it lives. It questions, researches, reads and satisfies need of reading. Child novels, one of the types which help satisfying children's needs after the age of 10 and 1 1, are the subject of this research. In this research, 59 child novels written by Gülten DAYIO?LU, Rıfat İLGAZ, Muzaffer İZGÜ, Tarık DURSUN K., Hidayet KARAKUŞ, Ayla KUTLU, İpek ONGUN, Feyza HEPÇİLİNGİRLER and Hüseyin YURTTAŞ are examined from the mental, physical theme, and educational respects point of view. In the novels belonging to this period (1981-2001), abstract subjects were, generally, discussed and themes such as love, solidarity, friendship, tolerance, freedom and love of life were the main subjects. Writers mainly mentioned love subject, especially love of animal. Educational themes related to social life, education and learning were discussed in child novels. Among these elements, focus is mainly on the elements which prepare children for social life. In addition writers focused on environmental pollution, war-peace, hope, health, being learned, etc. except for love. Writers preferred to use pure Turkish words, so local, jargon and foreign words were rarely used. Simple, affirmative, regular sentences and sentences in which predicate is verb were usually used. Writers used simple and clear sentences, short and understandable paragraphs, idioms and repetitions. Key words: child, child novels, theme, language, education.
Collections