Ortaöğretimde oyunlar ve etkinlikler ile matematik öğretimine ilişkin öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Işıkhan UĞUREL İnsan varoluşundan buyana doğayı, evreni ve sırlarını keşfetme ve kontrol altına alma çabası içerisinde olmuştur. Merak ve araştırma dürtüleri dinmek bilmeyen insan öğrendiklerini bir yandan kendinden sonra gelenlere aktarabilmek bir yandan da her yeni öğrenme çabasında aynı zorluklan yaşamamak için bilgilerini sistematikleştirme yolunu seçmiştir. Bilgilerin sistematikleşmesi, onlar üzerinde tartışabilme ve yorumlamalar yapabilmeyi beraberinde getirmiştir. Şüphe götüren ikna edici olmayan ya da herkes için aynı şeyi ifade etmeyen noktalarda kesinliği arayan insanoğlu tüm bilimlerin kraliçesi olan matematiğin doğmasını sağlamış ve bu nefes kesici uzun soluklu serüven başlamıştır. Doğuşundan günümüze saf zihinsel bilgilerle gelişimini ve kendi dinamizmini gerçekleştiren matematik bilim ve teknolojiyide yakından etkilemiş ve halen etkilemektedir. Günümüzde atmıştan fazla alt dalı ve uygulama alanlarının genişliği ile matematik tüm bilimler için vazgeçilmez bir başvuru kaynağıdır. Matematiğin bu denli önem kazanması öğretim biçimlerini de etkileyerek matematik eğitimi alanının doğmasını sağlamıştır. Bu alanda her geçen gün sayısız araştırma ve çalışma yapılmaktadır. Tüm bu çalışmaların amacı etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilebilmesini sağlamaktır. Yapılan bu çalışmalara az da olsa bir katkı koymayı hedef alan bu çalışmada, öğretimde oyunlar ve tanımlandığı şekliyle etkinliklerin kullanımına ilişkin matematik öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin konuya olan bakış açılarının ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma 2002-2003 eğitim-öğretim yılında DEÜ, Buca Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan 226 matematik öğretmen adayı ve izmir ili merkez ilçelerinde farklı sosyo-ekonomi yapıya sahip liselerde görev yapmakta olan 44 matematik öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak 7 açık uçlu sorunun yer aldığı bir ön-bilgi formu ve 37 maddeden oluşan bir anketten yararlanılmıştır. Verilerin toplanmasında deneklerin görüşlerinin sağlıklı olarak elde edilebilmesi için örnek oyun ve etkinlikler geliştirilerek sunumları yapılmıştır. Anketin SPSS 10.0 paket programı ile hesaplanan Alpha güvenilirlik katsayısı 0.85 olarak bulunmuştur. Verilerin analizi aşamasında frekans dağılımları, Mesti, tek yönlü varyans analizi, Scheffe testi ve Tukey testi kullanılmıştır. Anahtar Kelimeler: Matematik Öğretimi, Öğretim Yöntemi, Oyun, Etkinlik. ABSTRACT Işıkhan U?UREL From the very beginning of his existence, humankind has had an obvious effort to explore universe and its secrets to be able to control it. Human beings, with their never- ending curiosity and desire to search, have managed to discover a way of systematizing their knowledge not only to transfer them to future generations but also not to face the same hardships in their new learning attempts. The systematization of knowledge has enabled discussions and comments upon them.Human beings, who have been looking for certainty at a point that seems to be not satisfying, have led to the birth of mathematics, which is considered to be the queen of science. Thus, a breathtaking adventure in this field has taken its start. Mathematics, which has realized its dynamism through only the effort of mind, has affected science and technology considerably from its birth to our modern day. Today with its more than sixty sub-branches mathematics is thought to be an invaluable resource for all the fields of science. Being so important, it has also led to the birth of the domain of teaching mathematics. It is a feet that a great number of studies are being carried out in that domain each passing day. Evidently, the only purpose of these studies is to enable the actualisation of mathematics education in an efficient way. What is aimed in that study, which attemts to contribute even a little bit to these studies mentioned above, is depicting mathematics teachers' and candidates' opinions about the role of games and activities in teaching mathematics. This study has been performed in D.E.Ü., Buca Education Faculty during 2002-2003 education terms. It has been realised by the participation of 226 mathematics teacher candidates and 44 mathematics teachers chosen from the high schools with different socio-economical levels in İzmir. The data has been obtained through a pre-information form, which includes 7 open-ended questions, and a questionnaire consisting of 37 articles. During this process several games and activities have been developed and presented to make participants' opinions more dependable. Alpha reliability coefficient of the questionnaire, which was evaluated using SPSS 10.0 Windows Program, has been determined as 0,85. During the analyses of data, frequency dispersions, t- test, one-sided variation analysis, Scheffe and Tukey tests have been employed. Key Words : Teaching Mathematics, Learning Methods, Game, Activity.
Collections