İlköğretim ikinci kademe son sınıf öğrencilerinin matematik derslerinde gösterdiği problem çözme yaklaşım ve becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSLERİNDE GÖSTERDİĞİ PROBLEM ÇÖZME YAKLAŞIM ve BECERİLERİNİN İNCELENMESİ Seval Deniz KILIÇ Matematik eğitiminde basan kazanmanın toplum hayatına katacağı sayısız fayda vardır. Bu sahada kazanılan başarılar, matematiğe ilgi duyan ve matematiksel düşünce yapısına sahip bireyler yetiştirilmesini sağlayacaktır. Dünyada her birey her gün sayısız problemle karşılaşmaktadır. Karşılaşılan problemleri çözmek, birey için her zaman kolay olmamaktadır. Daha okul yıllarında problem çözme alışkanlığı ve becerisi kazanan öğrenciler, ileride sorunların üstesinden gelebilen bireyler olarak toplum hayatında yer alacaklardır. Bu çalışma, öğrencilerin problem çözme yaklaşım ve becerilerini incelemek bakımından önemlidir. Araştırmanın amacı, bu yaklaşım ve becerileri inceleyerek öğrencilerin bu konuda gösterdiği davranışları belirlemektir. Böylece problem çözmedeki yetersizliklerin nereden kaynaklandığı tartışılacak ye bu yetersizliklerin aşılması için yapılması gerekenler ortaya konabilecektir. Bu çalışmada öğrencilerin problem çözme yaklaşımlarının belirlenebilmesi için bilişsel davranışlar tespit edildi, Bloom ve Wilson Taksonomisi incelendi. Ayrıca Polya'nm (1945) problem çözme basamaklarından yararlanıldı. İkinci aşamada, olasılık konusu seçildi ve ilköğretim matematik müfredat programında belirtilen amaç ve davranışları kapsayan günlük hayat problemleri hazırlandı. Araştırmanın örneklemini, bir ilköğretim okulunda aynı öğretmene ait iki farklı 8. sınıf şubesinin 51 öğrencisi oluşturdu. Öğrencilerin birinci dönem matematik dersi not ortalamaları baz kabul edilerek, grupların ortalamaları arasında anlamlı bir fark olmayacak şekilde, öğrenciler kontrol ve deney grubu olarak iki gruba ayrıldı. Kontrol grubunda klasik problemlerle ders işlenirken, deney grubunda dersler günlük hayat problemleri ile işlendi. Konu sonunda deney grubuna araştırmacının hazırladığı ilköğretim matematik müfredat programında belirtilen amaç ve davranışları kapsayan günlük hayat problemleri, kontrol grubuna da derse giren matematik öğretmeninin hazırladığı klasik problemler dağıtıldı ve öğrencilerin problem çözme yaklaşımları incelendi. Ş alışmada veri toplamak için gözlem, görüşme teknikleri kullanıldı. Şalışmalârdan elde edilen veriler nitel araştırma yöntemleri çerçevesinde analiz edildi ve öğrencilerin problem çözme yaklaşımları ile ilgili bulgulara ulaşıldı. Problem çözme becerilerinin arttırılması için yapılabilecek çözüm önerileri tartışıldı. Anahtar sözcükler: matematik eğitimi, problem, problem çözme, problem çözme stratejileri, problem çözme davranışları. ABSTRACT EXAMINING OF THE APPROACH AND THE ABILITY OF SOLVING A PROBLEM IN MATHEMATICS LESSON OF THE STUDENTS IN THE LAST CLASS, SECOND STAGE OF THE PRIMARY EDUCATION Seval Deniz KILIÇ To achieve a success in mathematics education has many uses for the life of society. The achieved success in this field will provide to grow up individuals who are interested in mathematics and have mathematical mental capacity. In the world everybody approach to many problems everyday. To solve this problems is not always easy for the individuals. Individuals who gained the ability and are accustomed to solve the problems in the school will be the individuals who can solve the problems in the life of society in the future. This study is very important in respect of investigating the approach and.ability of the students in solving the problems. The aim of this investigation is to determine the behaviours of the students in this subject by investigating these approach and abilities. So the causes of inabilities in solving problems will be discussed and essential activities to solve these inabilities will be put forward. In this study in order to determine the approach of the students in solving a problem cognitive behaviours were fixed, The Taxonomy of Bloom and Wilson was investigated. Moreover Polya's steps of solving a problem was also used. In the second stage the subject of probability was choosen and the daily life problems which includes the aims and the behaviours that are determined in primary mathematics curriculum were prepared. The type selection of the sampling was formed by 51 students in the same primary school but in two different classes which have the same teacher. The first term mathematics grades of the students were taken as a base and the students were put into two groups as the control group and the experiment group which don't have important differencies between eachother. While the lessons were given in classical methods in the control group; the lessons in the experiment group were given with the help of daily life problems. When the subject is over the daily life problems which includes the aims and the behaviours that are determined in primary mathematics curriculum and were prepared by the researcher were given to the experiment group, and the classical problems that were prepared by the mathematics teacher who gave the lesson were given to the control group. After that the approaches of the students to solve the problems are examined. In this study in order to collect data, observation and interview techniques are used. The datas that are collected from these studies are analyzed with the qualitative research methods and the information about the approach of students in solving problems are collected. The suggestion about the development of the ability of problem solving were discussed. Keywords: Mathematics education, problem, problem solving, problem solving strategies, problem solving behaviours.
Collections