İlköğretim ll. kademe anadil eğitiminde lirik türün işlevi üzerinde bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET Araştırma Başlığı: İlköğretim II. Kademe Anadil Eğitiminde Lirik Türün İşlevi Üzerinde Bir Araştırma Araştırmacı Adı: Sinan ORUÇOĞLU Bu araştırmada, ilköğretim ikinci kademe anadili öğretiminde kullanılan şiir metinlerinin işlevi irdelenmiştir. -Şiir Je diğer edebi -ürünler -gibi.anadili öğretiminde bir araç olarak kuüanılagelmiştir. Ancak, ders kitaplarında yer alan şiir metinlerinin büyük çoğunluğunun şiir kuramlarına y£ çocuğun -duygu düşünce dünyasına uygunluğu konusunda kuşkular bulunmaktadır. Bu sorunu sorgularken, kuramsal ve betimleyici araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Şiirin; evrensel özellikleri, toplumsal yapıyla ilişkisi, düzyazıdan farklılıkları, eğitimsel bağlamdaki önemi, inceleme yöntemlerinin var olan uygulamalarındaki olumsuzlukları araştırmamızın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Eğitimde Şİİr metinlerinin kullanım özellikleri, ilköğretim okullarının Türkçe programında yer alan genel amaçların var olan uygulamalarla koşutluğu, programın şiir metinlerine bakış açısı ve kullanılan dilin.şiirin genel ilkelerine ne derece uygunluk taşıdığı incelenen konular arasında yer almaktadır. Ayrıca, Türkçe ders kitaplarında yer alan şiir metinlerinin izleksfil yünden tekdüzelik taşıması, şiddete dayalı bir dilin metinlerdeki egemenliği de önemli sorun başlıkları arasındadır. Türkçe ders kitaplarındaki şiir metinlerini anlamaya yönelik soruların şiirin genel ilkelerine ve çocuğun duygu düşünce, düzeyine.uygunluk taşımaması da olumsuzluklar arasında yer almaktadır. Çocuğun duygusal ve düşünsel gelişimine katkı sağlayıcı şiir metinlerinin ve inceleme yöntemlerinin kullanılması, eğitimsel bir koşul olarak düşünülmektedir. Türkçe ders kitapları içeriğinde yer alan şiir metinlerinin seçiminde bilimsel ölçütlere uyulması, inceleme yöntemlerinde çocuğun yaratıcılığını geliştirebilecek bir dil kullanılması, kitaplarda Türkçeyi özenli kullanan şairlerin şiirlerine yer verilmesi, anadili öğretiminde kullanılan her türden edebi metnin seçiminde en yetkin örneklere yönelinmesi gerekmektedir. Anahtar Sözcükler: Çocuk, anadili, şiir metinleri, çğitim. ABSTRACT The Research's Title: A Research about the function of the Lyric Sort which is in teaching the Mother Tongue at the II. Grade of the Primary School The Researcher: Sinan ORUÇO?LU The functions of the texts of the poems which are used in teaching of the Mother Tongue at the second -grade of ihe primary -schools are.analysed by ihis research. The Poem has been used as a tool like the other kinds of literary works have been done by teaching the Mother Tongue, but there are some suspects for the most of the-poem texts which are consist in the lesson's books if that are suitable for the poem theories and the ideal world of the child. Description and theoritical research methods are used while this problem is being interroqated. The global characteristic of the poem, the relation between social structures and the poem, the importance of poem in the educational context and the problems of the existing examining methods are base our work. The examining of our work contains as sujbects like the methods of the poem texts which are used in education, the stipulations of general aims of the primary school's Turkish programmes for existing applications, the view of the programme for the poem texts and the expediency of the language for the traditional principles of the poem. Nevertheless, the modotony formats of the themes which consist the poems that are in the Turkish lesson's books and the supremacy of the language in the texts which relates the savage are among the main problem subjects. Also it is a problem that the interroqatives to understand the poem texts in the Turkish lesson's book are not expedient for the principles and the level of the emotion and the idea of the child. It is being thought that using redounding examining methods and the poem texts are the educational conditon for the emotional and ideal development of the child. It is necessary that to use scientific touchstones to choose poem texts which are in the consistence of the Turkish lesson's books, to use a redounding language in the examining methods which can develop the creativity of the child, to accomodate the poems of bards who use Turkish rules punctilious and to dative the supremacy samples of the every kind of literary texts which are used in teching mother tangue. Key Words:. The Child, Mother Tongue, Poem texts, Education.
Collections