Sosyal bilgiler öğretiminde işbirlikli öğrenme, öğrenme stilleri, akademik başarı ve cinsiyet ilişkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
vııı ÖZET Sosyal Bilgiler Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme, Öğrenme Stilleri, Akademik Başarı ve Cinsiyet İlişkileri Bu araştırmanın amacı, işbirlikli öğrenmenin ve geleneksel öğretimin, öğrencilerin öğrenme stilleri, akademik basanları üzerindeki etkilerini ve öğrenme stillerine göre işbirlikli öğrenme gruplarındaki etkileşim örüntülerinin neler olduğunu ve bu etkilerin cinsiyete ve öğrenme stillerine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmada kontrol gruplu öntest-sontest deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Deney grubunda işbirlikli öğrenme, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Araştırma orta sosyo-ekonomik düzeye sahip bir ilköğretim kurumunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın denekleri çalışmaya gönüllü olarak katılan bir öğretmenin öğrencileri arasından seçilmiştir. Araştırmanın verileri; başarı testi, yazılı yoklama, Öğrenme Stilleri Ölçeği ve ses kayıtlan ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, t testi, Bağımlı t testi, Varyans Analizi, Scheffe testi kullanılmıştır. Ses kayıtlan ise, kodlayıcılar tarafından kodlanıp kategorilere aynlarak sımflandınlmış ve analizleri yapılmıştır. Araştırma sonunda, işbirlikli öğrenme yöntemlerinin öğrencilerin Sosyal Bilgiler başansını artırdığı saptanmıştır. İşbirlikli öğrenme ve geleneksel öğretimin öğrencilerin öğrenme stillerini değiştirmediği ancak geleneksel öğretim grubundaki görsel stile sahip öğrencilerin ortalamalannda bir gerileme olduğu görülmüştür. İşbirlikli öğrenme ve geleneksel öğretimin öğrencilerin öğrenme stilleri üzerindeki etkilerinin cinsiyetlere göre farklılık göstermediği, işbirlikli öğrenme gruplarındaki görsel stile sahip öğrencilerin işitsel ve hareketse] stile sahip öğrencilere göre daha başanlı olduklan belirlenmiştir. İşbirlikli öğrenme gruplannda genel olarak, ders dışı konularda çatışma, konu ile ilgili çatışma, grubu yönetme ve emir verme gibi etkileşimlerin yaşandığı ve bu etkileşimlerin öğrenme stillerine göre değişmediği saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: İşbirlikli Öğrenme, Öğrenme Stilleri, Sosyal Bilgiler Öğretimi. ABSTRACT Relationship Between and Among of Cooperative Learning, Learning Styles, Academic Achievement and Gender in Teaching Social Sciences The purpose of this study is to investigate the effects of the cooperative learning and traditional method on the learning styles and academic achievement of the students, interactions of the student with various learning styles in cooperative learning groups and to find out whether these effects vary according to their gender and learning styles. Pretest-Postest with control group experimental design was utilized in this research. Cooperative learning was employed whereas the control group has the traditional method. It was conducted in the primary school with and average socio-economic level. Subjects were chosen among the students of the teacher who volunteered for the study. Data was collected by multiple choice test and essay test. Learning Styles Scale and audio tape recordings. The analyse data, Mean, Standart Deviation, t test, dependent t test, analysis of variance and Scheffe test were used. Audio tape recordings were categorized, classified and analysed bye the specialists. Results of the research showed that the cooperative learning increased social science achievement. Cooperative learning and traditional method didn't change learning styles of the student. Only control group visual learners' means decreased significantly effects of cooperative learning and traditional methods do not differ significantly according to student gender. In cooperative groups; (a) visual learners scored better than auditory and kinesthetic learners, (b) extracurricular, curricular, group management and ordering conflicts were observed, (c) interaction patterns do not differ according to learning styles. Key Words: Cooperative Learning, Learning Styles, Learning Social Studies.
Collections