Öğretmenlerin mesleki tutumları ile okul yönetimine ilişkin algıları arasındaki ilişki (İzmir ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET `Öğretmenlerin Mesleki Tutamlan İle Okul Yönetimine îlişkin Algılan Arasındaki İlişki (İzmir İH Örneği)` Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin mesleki tutumlarının okul yönetimine ilişkin görüşlerine etkisini ortaya çıkarmaktır. İkinci bir amacı ise, bu ilişkinin Kız Meslek Liseleri ile Genel Liseler arasında farklılık gösterip göstermediğidir. Araştırma örneklemi, İzmir ili Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yer alan Kız Meslek Liselerinden 282, Genel Liselerden 279 olmak üzere toplam 561 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak; Yönetim Yönelimi ölçeği ve Mesleki Tutum Ölçeği birlikte kullanılmıştır. Elde edilen verilere dayanarak öğretmenlerin mesleki tutamlan ile yönetim yönelimleri arasındaki ilişki saptanmaya çalışılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen sonuçlar aşağıda sunulmaktadır: 1. Öğretmenler, OYY yaklaşımını 4,14 ortalama puan ile OMY yaklaşımını da 3,83 ortalama puan ile `Çoğunlukla Uyumlu` olarak değerlendirmektedirler. 2. Öğretmenlerin yönetim yönelimleri, okul türü, cinsiyet ve branş değişkenlerinde farklılık göstermezken diğerler değişkenlerde farklılaşmaktadır: a. Toplam hizmet süresi 21 yıl ve üstü olan öğretmenler OMY yaklaşımını diğer öğretmenlere oranla daha az önemli bulmaktadırlar. 3. Öğretmenlerin mesleki tutamlan (x=3,84 ) Çoğunlukla olumludur. 4. Okul türleri açısından; Kız Meslek Lisesi öğretmenlerinin %30,9'u yüksek, %36,5'i orta %31,9'u düşük düzeyde mesleki tutama sahipken; Genel Lise öğretmenlerinin %31,5'i yüksek, %40,9'u orta, %27,6'sı düşük düzeyde mesleki tutama sahiptir. 5. öğretmenlerin okul türleri açısından yönetim yaklaşımlarına ilişkin görüşleri mesleki tutam düzeylerine göre; a. Kız Meslek Lisesi öğretmenlerinden, mesleki tutumu orta olanların mesleki tutumu yüksek olanlara göre OMY'ye ilişkin görüşleri daha olumludur. b. Genel Lise öğretmenlerinden, mesleki tutumu yüksek olanların mesleki tutumu orta ve düşük olanlara göre OYY'ye ilişkin görüşleri daha olumludur. 6. Öğretmenlerin mesleki tutamlan ile okul yönetim yaklaşımına ilişkin görüşleri arasında bazı alt boyutlara göre anlamlı bir ilişki bulunmaktadır:XI a. Kız Meslek Liselerde, 'Karara Katılma' alt boyutuna ilişkin mesleki tutum arttıkça OMY yönelimi ile OMY-öğretim ve OMY-Demokratiklik alt boyutlarına ilişkin yönelim azalmaktadır. b. Genel Liselerde 'İletişim becerileri' alt boyutuna ilişkin mesleki tutum arttıkça OYY-Öğretim alt boyutuna ilişkin yönelim de artmaktadır. Xll ABSTRACT `The relation between teachers' professional attitudes and perceptions of school management (an example of Izmir)` The purpose of this research is to determine the effect of the professional attitudes of teachers on the respective thoughts related to school management. Another purpose is to determine if such relation varies among the Vocational High School and the High Schools. The research sample consist of total 561 teachers as 279 from the high schools and 282 from the vocational schools within the borders of Major Municipality of İzmir. The Management Tendency Scale and the Professional Attitude Scale were used together as the data collection media. On base of the obtained data, the relation between the professional attitude and the management tendencies was researched accordingly. As a result of the research, the findings are given as follows: 1. The teachers made the assessment as `usually compatible` by the points average 4. 14 of the School Based Management (SBM) and 3.83 of the Central Management of School (CMS). 2. Even if the management attitudes of the teachers show no difference in respect of the variables such as the school type, sex and the branch, they varied in other variables: a. The teachers, who had 21 years of experience, found the approach of CMS less important than the other teachers. 3. The professional attitudes of the teachers were usually satisfactory (x=3.84 ). 4. In respect of the school types; even if the vocational high school teachers had the professional attitude to be evaluated as high by 30.9%, as medium by 36.5% and as low by 31.9%, the high school teachers had the professional altitude as high by 31.5%, as medium 40.9% and low 27.6%. 5. In comparison the tendency of the teachers related to the management approaches with the professional attitudes approaches due to the school types; a. At vocational high schools, the tendency of the teachers, who had the professional attitude at medium level, was more positive related to the CMS than the ones, who had the high level professional attitude.xm b. At high schools, the tendency of the teachers, who had the professional attitude at high level, was more positive related to the SBM than the ones, who had the medium and low levels professional attitude. A meaningful relation was found between the professional attitudes and the school management approaches of the teachers in respect of some important sub-dimensions: a. At vocational schools, depending on the increase observed in professional attitude related to the sub-dimension as `Contribution to Taking Decision`, the tendency related to the CMS approach and CMS-Training and CMS-Democratic approach became less. b. At the high schools, depending on the increase observed in professional attitude related to the sub-dimension of `Communication Abilities`, the tendency related to the sub-dimension of SBM also increased.
Collections