İlköğretim okul müdürlerinin müdürlük yeterliklerine ilişkin öğretmen algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
xm ÖZET İLKÖĞRETİM OKUL MÜDÜRLERİNİN MÜDÜRLÜK YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI Şener, Selami Yüksek Lisans, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Danışman: Yard. Doç. Dr. Aydın Yaka 2004 Bu araştırmada ilköğretim okullarında görev yapmakta olan okul müdürlerinin müdürlük yeterliklerinin, onların mesleki özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek, böylece okulların etkililiğinde anahtar rol oynayan okul müdürlerinin hizmet öncesi ve hizmet içi yetiştirme programlarına ışık tutmak amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni; izmir İli Buca İlçesindeki 39 ilköğretim okuludur. Örnekleme seçilen okullar, evreni temsil edebilmesi için okul müdürlükleri kadrosu dolu olan 19 okuldan seçilmiştir. Bu sayının, evrenin temsil etme oranı % 49'dur. Ayrıca örneklem grubundaki okul müdürü ve öğretmen sayısı, evreni temsil edebilecek sayıda olmasına, dikkat edilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPPS 9.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilip, her bir yeterlik alanının frekans ve yüzdeleri bulunmuştur. Gruplar arasında farkın olup olmadığını belirlemek için ikili değişkenler için `t` testi, ikiden fazla değişkenler için ise `F` testi uygulanmıştır. Bir yeterlik alanında yer alan soruların iç tutarlılığını ölçmek için ise Cronbach Alpha Katsayıları hesaplanmış ve bütün veriler için iç tutarlılık katsayısı alpha=0.97 olarak bulunmuştur. Bu da anketten elde edilen verilerin tutarlı olduğunu göstermiştir.XIV Araştırmada iki bölümden oluşan anket uygulanmıştır; birinci bölüm okul müdürlerine uygulanarak onların `mesleki özellikleri` tespit edilmeye çalışılmıştır. İkinci bölümde ilköğretim okulu müdürlerinin `sahip olması gereken yeterlikleri` belirlemek amacıyla, Şahin tarafından Delphi Tekniğiyle belirlenen 97 yeterlik anket maddesinin 5'li `likert` tipi ölçek ile okul öğretmenleri üzerinde uygulanarak kendi okul müdürlerinin yeterliklerini nasıl algıladıkları araştırılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin değerlendirmelerine göre; elde edilen bulgular şunlardır: Okul müdürleri müdürlük yeterlikleri; onların eğitim yönetimi alanında eğitim görüp görmediklerine göre farklılık göstermektedir. Okul müdürlerinin müdürlük yeterlikleri; onların atanma biçimlerine göre farklılık göstermektedir. Okul müdürlerinin müdürlük yeterlikleri; onların müdür olmadan önce müdür yardımcılığı yapıp-yapmadıklanna göre farklılık göstermektedir. Okul müdürlerinin müdürlük yeterlikleri; onların öğrenim düzeylerine göre farklılık göstermemektedir. Okul müdürlerinin müdürlük yeterlikleri; onların müdürlük kıdemlerine göre farklılık göstermektedir. Okul müdürlerinin müdürlük yeterlikleri; onların eğitim yönetim ile ilgili katıldıkları kurs ve seminer sayısına göre farklılık göstermemektedir. Anahtar sözcükler: Yeterlik, Okul Müdürü, İlköğretim Okulu, Mesleki Özellikler.
Collections