Teaching short stories through language-based approaches
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada kısa hikayelerin öğretiminde Dil Temelli Yaklaşımların Geleneksel Yaklaşımla karşılaştırıldığında öğrencilerin başarı düzeyi üzerindeki etkisi araştırılmıştır.Araştırma Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Bölümüne devam etmekte olan iki üçüncü sınıf şubesi ile gerçekleştirilmiştir.Her iki sınıfta araştırmacı tarafından belirlenen iki kısa hikayeyi üç hafta boyunca çalışılmıştır. Deney grubunda hikayeler dil temelli yaklaşımlarla çalışılırken Kontrol grubunda hikayelerin öğretilmesinde geleneksel yaklaşımlar kullanılmıştır. Bu çalışmanın başlangıcında ortaya sürülen iddia Dil Temelli Yaklaşımlarla hikayeleri çalışan Deney grubu Öğrencilerinin başarı düzeylerinin hikayeleri Geleneksel Yaklaşımla çalışan Kontrol grubu öğrencilerinin başarı düzeylerine göre daha yüksek olacağı yönündeydi. Bu deneysel çalışmaya on dokuz Deney grubunda yirmi öğrenci de Kontrol grubunda olmak üzere otuz dokuz öğrenci katıldı. Her iki gruba da çalışma öncesi ve sonrasında çalışmada kullanılan iki hikayeyle ilgili araştırmacı tarafından hazırlanmış olan yirmi beş soruluk çoktan seçmeli başarı testi uygulandı. Elde edilen sonuçların istatiksel analizinde t-testi kullanıldı.Buna göre Deney grubundaki öğrencilerin ön ve son testleri arasındaki fark Kontrol grubundaki öğrencilerin ön ve son testleri arasındaki farka göre daha yüksek çıktı.Böylece Dil Temelli Yaklaşımların Geleneksel Yaklaşımla karşılaştırıldığında öğrencilerin başarılarına daha çok katkıda bulunduğu anlaşıldı. Dil temelli Yaklaşımların ve Geleneksel Yaklaşımın öğrenci başarısı üzerinde cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediğini anlamak üzere elde edilen ön ve son test sonuçlan ANOVA Factorial ile değerlendirildi. Buna göre her iki grupta da başarı üzerinde cinsiyetin bir etkisi olmadığı ancak Deney ve Kontrol gruplarında kullanılan farklı yaklaşımlardan ötürü başarı farkı olduğu ortaya çıktı. Sonuç olarak kısa hikayelerin öğretilmesi sırasında daha verimli sonuçlar elde etmek üzere Dil Temelli Yaklaşımların kullanılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler:Dil Temelli Yaklaşımlar,Geleneksel Yaklaşım,başarı düzeyi,cinsiyet farklılıkları The purpose of this study is to determine whether Language Based Approaches used while studying short stories contribute more to the students` academic achievement when compared to Traditional Approach used in reading lessons at the university level or not.The study was carried out in Dokuz Eylul University.Two classrooms were chosen as subjects among the five junior classes at English Language Department of Buca School of Education.A three-week experimental-control group treatment of two short stories where Language Based Approaches had been used in the Experimental Group while the Traditional Approach had been used in the Control Group was conducted. The hypothesis was that students in the Experimental Group who were subject to Language Based Approaches would benefit more from the treatment with regard to the increase in their academic achievement as opposed to the students in the Control Group who were exposed to the Traditional Approach. Thirty-nine junior students participated in the study,nineteen in the experimental group and twenty in the control group.Both groups were given the same achievement test before and after the treatment.The achievement test contained twenty five multiple choice questions related to the two short stories studied during the treatment. The statistical analyses were carried out by the application of two t- tests :a t-test for independent samples.and another t-test for the paired samples. Results demonstrated that the subjects in the Experimental Group were far more successful with regard to the difference between their pre- and post test scores which meant that the use of Language Based Approaches contributed to their academic achievement. Moreover the achievement test results were analyzed with ANOVA Factorial in order to find an answer to the second research question which aimed at finding whether the effect of the Language Based Approaches and the Traditional Approach upon the achievement level showed variation with regard to gender differences. The statistical analysis presented that the gender differences had no influence upon the achievement 'level in both groups ;however, the achievement level between the groups showed significant differences with regard to the different approaches used in each group.In conclusion, it can be suggested that short stories could be studied through Language Based Approaches to increase students' academic achievement in their reading lessons. Key Terms: Language Based Approaches, Traditional Approach, academic achievement, gender differences
Collections