İngilizce okutmanlarının öğretme yeterlikleri ve sınıf içi sorunlarla baş edebilme düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
XI ÖZET Bu çalışma okutmanların öğretmen olarak yeterlik düzeyleri ile sınıf içi öğretim sorunlarıyla baş edebilme derecelerini incelemek ve aralarındaki ilişkileri saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2003-2004 öğretim yılında Orta Doğu Teknik, Dokuz Eylül ve Ege Üniversitelerinde çalışan İngilizce okutman / öğretim görevlileri oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini üç üniversiteden 193 kadın ve 28 erkek olmak üzere toplam 221 okutman oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak 'Öğretmen Yeterlik Ölçeği' (Teacher Efficacy Scale, Woolfolk ve Hoy, 1990, orijinal dili olan İngilizce olarak) ile araştırmacı tarafından geliştirilen 'İngilizce Öğretiminde Sınıf İçi Sorunlarla Baş Edebilme Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizinde, veri gruplarının türüne göre t ve F testleri ile r hesabı ve farkın önemli çıktığı durumlarda, bunun hangi grublar arasındaki ortalamaların farkından kaynaklandığını analiz etmek amacıyla LSD testi kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız görünümlü değişkenleri, okutmanların (1) bireysel ve mesleki özellikleri (cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, toplam çalışılan yıl, çalışılan üniversite, statü, bulunulan üniversitede çalışılan yıl, İngilizce öğretimi ile ilgili yayınlan, mesleki dergiye abonelik, mesleki derneğe üyelik) ile, (2) meslekte kendilerini geliştirme etkinliklerine (kurslara katılım, konferansa katılım ve sayısı, seminerlere katılım ve sayısı, çalıştaylara katılım ve sayısı) katılma durumlarıdır. Araştırmanın bağımlı görünümlü değişkenleri ise; (3) okutmanların öğretmenlikte yeterliklerini değerlendirme düzeyleri (öğretme yeterliği ve kişisel öğretme yeterliği) ile, (4) İngilizce öğretiminde sınıf içi sorunlarla baş edebilme dereceleridir. Okutmanların öğretme yeterlikleri ve kişisel öğretme yeterlikleri araştırmanın yedinci ve sekizinci alt problemlerinde bağımsız değişken görünümünü almaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular eğitimsel açıdan değerlendirilmiş ve okutmanların yeterlik düzeyleri ve sorunlarla baş etme derecelerinin yükseltilebilmesine katkı getirecek önerilerde bulunulmuştur. Xll ABSTRACT This study is aimed to observe the university English teachers' efficacy and ability to manage set backs which arise in the classroom and the relationships between them. The scope is English teachers working at M.E.T.U., D.E.U. and E.U. in 2003-2004 academic year. The sample is 221 teachers in total, 193 women, 28 men. Two scales are used in the study; 'Teacher Efficacy Scale' (Woolfolk ve Hoy, 1990), and 'The Measurement of a Teacher's Ability to Manage Classroom Set Backs.' The data has been analyzed by using t, F or r according to the data type and when the difference is found significant, the LSD test is used. The independent variables are teachers', (1) personal and professional qualifications (sex, age, education, experience in teaching English, university, status, experience at the university they are working, publications in English language teaching, subscriptions to professional journals, being members of professional associations), (2) attending professional development activities (courses, conferences, seminars or workshops.) The dependent variables are (3) English Teachers' Efficacy (Teaching Efficacy and Personal Teaching Efficacy) (4) English Teachers' Ability in Managing Classroom Set Backs. Items (3) and (4) take the form of independent variables in the seventh and eighth sub-problems of the study. The results of the study are evaluated from an educational point of view and some suggestions are given on what should be done to improve teachers' efficacy level and to increase their ability to manage set backs in the classroom.
Collections