Yansıtıcı öğretimin (Reflective teaching) ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutum ve başarıları üzerindeki etkililiği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yansıtıcı Öğretimin İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutum ve Başarıları Üzerindeki Etkililiği Bu araştırma, Yansıtıcı Öğretimin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutum, akademik basan ve basan güdüleri üzerindeki etkililiğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2003-2004 öğretim yılında İzmir Fırat İlköğretim Okulu 7. sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Kontrol gruplu ön test - son test modeli kullanılan araştırmada, denel işlemler olarak, deney grubunda Yansıtıcı Öğretim teknikleri; kontrol grubunda ise geleneksel öğretim teknikleri uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, 'Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği`, `Çoktan Seçmeli Türkçe Basan Testi`, `Yazılı Yoklama Türkçe Basan Testi` ve `Basan Güdüsü Ölçeği` hem ön test hem de son test olarak uygulanmak suretiyle toplanmıştır. Veriler, `SPSS 11.00 for Windows 98` programında analiz edilmiştir. Araştırma verileri incelendiğinde şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1. Yansıtıcı öğretimin uygulandığı deney grubu öğrencilerin `Çoktan Seçmeli Türkçe Basan Testf'nden aldıkları son test puan ortalamaları ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık (Deney grubu öğrencilerinin aritmetik ortalaması 74,133 iken; kontrol grubu öğrencilerinin aritmetik ortalamaları 64,225 'tir) görülmektedir. Deney grubu öğrencilerinin `Yazılı Yoklama Türkçe Basan Testi`nden aldıkları son test puan ortalaması 69,833; kontrol grubu öğrencilerinin ise 64,354'dür. Deney grubu elentilerinin lehine olan bu fark, ne var ki istatistiksel olarak anlamlı bulunmamaktadır. 2. Deney grubunun Türkçe dersine yönelik son test tutum puan ortalaması 121,100 olup, kontrol grubunun ortalaması olan 111,741'den daha büyüktür. İstatistiksel analiz sonucunda da deney ve kontrol gruplarının Türkçe Dersine Yönelik Tutum ortalamalarının anlamlı düzeyde (t=2,255, p<,05) farklılaştığı saptanmıştır. Bu durum, deney grubundauygulanan yansıtıcı öğretimin, öğrencilerin Türkçe-dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde arttırmada, geleneksel öğretime oranla daha etkili olduğunu göstermektedir. 3. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutum puan ortalamalarının alt boyutları (ilgi, değer verme, günlük yaşamda kullanma, isteklilik) açısından yapılan t testi analizi sonucunda, deney ve kontrol grupları arasında değer verme, günlük yaşamda kullanma ve isteklilik alt boyutları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir değişimin olmadığı bulunmuştur. İlgi alt boyutunda ise istatistiksel olarak deney grubu yani yansıtıcı öğretimin uygulandığı sınıf lehine anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Bu bulgular ışığında, yansıtıcı öğretimin öğrencilerin Türkçe dersine yönelik ilgilerini arttırmada, geleneksel öğretime göre daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 4. Deney ve kontrol gruplarının son test basan güdüsü puan ortalamaları incelendiğinde, deney grubunun ortalamasının (95,566) kontrol grubu ortalamasından (93,096) daha büyük olduğu görülmektedir. Ancak, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin basan güdüsü puan ortalamaları arasındaki bu fark, yapılan t testi sonucunda, istatistiksel olarak birbirinden anlamlı düzeyde değişime neden olacak oranda büyük değildir. Anahtar Sözcükler: Türkçe Eğitimi, Yansıtıcı Öğretim, Tutum, Akademik Basan, Basan Güdüsü. The Effectiveness of Reflective Teaching on Secondary School Students' Attitudes Towards The Turkish Course and on Their Achievement This study investigates the effects of reflective teaching on students' attitudes towards Turkish course, their achievement and achievement motivation on the 6th - 8th grade primary school students. This study was carried out in 2003-2004 in İzmir Fırat Primary School on seventh year students. The research contains control and experimental groups and it is based on pre and post-tests design. Reflective teaching techniques were applied in the experimental group whereas traditional techniques were employed in the control group. The study is based on an Attitude Scale Toward Turkish Course (ASTTC), a Scale of Written Achievement Test of Turkish Course (SWATTC), a Scale of Multiple Achievement Test of Turkish Course (SMATTC), and Motivational Achievement Scale (MAS). The participants were asked to fill out the scales as pre and post-tests. SPSS 11,00 for Windows was used for data analysis. Findings are based on the following conclusions: 1. There is a significant difference in the multiple achievement test of Turkish course in favour of experimental group. The arithmetic mean is 74.133 in the experimental group and 64.225 in the control group. The average of post-test scores of Turkish written Achievement Test Scale is 69.833 in the experimental group, and 64.354 in the control group. This difference in favour of experimental group is not considered to be statistically meaningful. 2. The average of post-test score of Attitude Scale Toward Turkish Course in the experimental group is 121.100, and 111.741 in the control group. The average of the scores of the experimental group is higher than that of the control group. At the end of the statistical analysis, the mean differences of Attitude Scale Toward Turkish Course between the experimental and control groups are t= 2.255, p<.05. Those results indicate that reflectiverv teaching affected students' attitudes positively, and that reflective teaching was proved to be more effective than the traditional method. 3. The sub-variables' average of Attitude Scale Toward Turkish Course (such as interest, valuing, everyday usage, voluntary) showed no difference statistically. However, a significant difference was recorded when reflective teaching was applied in terms of interest. The interest in the Turkish Course considerably increased in comparison with that in the traditional method. 4. When post-test mean differences of the scores of Motivational Achievement Scale (MAS) in both groups were analyzed, it was found that the average of the scores of the experimental group (95.566) was higher than that of the control group (93.096). However, t-test results showed that the average of the scores of Achievement Motivation Scale was not statistically meaningful. Keywords: Turkish Language Teaching, Reflective Teaching, Attitude, Academic Achievement, and Achievement Motivation.
Collections